Kanta-Häme

Valtatie 10:n, Iso-Harvoilantien ja Etu-Hätiläntien risteys odottaa yhä rahoitusta liikennevaloihin

Tiesuunnitelma on valmistunut. Valtatie 10:n, Iso-Harvoilantien ja Etu-Hätiläntien risteys on turvaton ja vaarallinen.
Liikennevalot valtatie 10, Iso-Harvoilantien ja Etu-Hätiläntien risteyksessä parantaisivat huomattavasti ruuhkaisen risteyksen liikenneturvallisuutta. Kuva: Markku Tanni

Hämeenlinnan kaupunki on saanut valmiiksi tiesuunnitelman valtatie 10:n liittymien parantamiseksi välillä Iso-Harvoilantie–Siirintaustantie.

Suunnitelma on kaupunkilaisten nähtävillä Palvelupiste Kastellissa 5. helmikuuta asti, jonka jälkeen se lähtee hyväksyttämiskäsittelyyn Uudenmaan ely-keskukseen.

 

Ensimmäisessä vaiheessa pitäisi rakentaa valtatien 10:n, Iso-Harvoilantien ja Etu-Hätiläntien risteykseen liikennevalot, joilla parannettaisiin risteyksen liikenneturvallisuutta.

– Se on turvaton ja vaarallinen liittymä. Näkymät ovat aika huonot korkeuserojen vuoksi. Liikennemäärät valtatiellä ovat isot. Vaikeinta on kääntyä Iso-Harvoilantieltä vasemmalle tai Etu-Hätiläntieltä oikealle kaupunkiin päin, perustelee Hämeenlinnan kaupungin suunnittelupäällikkö Jenni Sabel.

Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannettaisiin myös rakentamalla lisää kääntymiskaistoja.

 

Sabel korostaa, että vaikka tiesuunnitelma on nyt valmis, se ei tarkoita automaattisesti liikennevaloristeyksen rakentamisen aloittamista.

– Vielä puuttuu rakennussuunnitelma, joka tehdään tämän vuoden aikana.

– Rahoitustakaan ei vielä ole, mutta risteys otetaan käsittelyyn syksyllä ensi vuoden budjetoinnin yhteydessä. Valtatie 10 on valtion tie, mutta kaupunki joutuu maksamaan kaiken, Sabel kertoo.

Liikennevaloristeyksen rakentaminen tulisi maksamaan tämänhetkisen arvion mukaan vajaa miljoona euroa.

Risteyksen parantaminen tuli viime syksynä viiden vuoden investointisuunnitelmaan, mutta tarkkaa rakennusvuotta sille ei ole vielä määritelty.

– Suunnitelmien puolesta työt voisi aloittaa vuonna 2020, mutta onko rahaa, se on toinen juttu. Katuman kiertoliittymän rakentaminen on ollut kiireellisempi hanke.

 

Ensimmäisessä vaiheessa Ruununmyllyn koulun kohdalle rakennettaisiin myös noin 150 metriä pitkä meluvalli 10-tien suuntaisesti.

Tiesuunnitelmaan on kirjattu lisäksi meluvallien ja -seinien rakentamista risteyksen ja Siirintaustantien väliselle alueelle niin ikään 10-tien suuntaisesti, mutta ne toteutettaisiin myöhemmässä vaiheessa. Joidenkin tonttiliittymien sijainti voi myös muuttua.

Tiesuunnitelmaan sisältyvien rakennustöiden kustannusarvio on yhteensä noin kaksi miljoonaa euroa. HÄSA

 

 

 

Päivän lehti

21.2.2020