Kanta-Häme

Valtio veti maton jalkojen alta

Muun muassa Siiriin kaavailtu bussireitti on vaarassa valtion painettua hätäjarrua kaupungin joukkoliikenneuudistukselle.

Hämeenlinnan kaupunki, liikennöitsijät, Uudenmaan elykeskus ja Liikennevirasto ovat neuvotelleet jo puolentoista vuoden ajan joukkoliikenteen uudistuksista Hämeenlinnassa ja Hattulassa. Kaupunki on tavoitellut 3,5 vuoden suorahankintasopimuksia kahden paikallisen liikennöitsijän kanssa uuden joukkoliikennelain ja EU:n palvelusopimusasetuksen hengessä.

– Tavoitteenamme on ollut rauhoittaa toiminta muutamaksi vuodeksi, jotta samalla pystyttäisiin selkiyttämään ja täydentämään linjastorakennetta sekä hillitsemään kaupungin kustannuksia. Nykyinen sopimusteknisesti repaleinen rakenne on lisäksi hyvin hankala kilpailuttaa, kertoo tilaajajohtaja Päivi Saloranta.

Neuvotteluja käytiin avoimesti ja hyvässä hengessä eri viranomaisten kesken ja yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaoston piti vihdoin keskiviikkona hyväksyä käyttöoikeussopimukset Hämeen Linjan ja Vekka Liikenteen kanssa. Muutama tunti ennen kokouksen alkua Liikennevirastosta saapui yllättäen lausunto, joka keskeytti koko prosessin.

– Siinä sanottiin, ettei valtio voikaan tehdä kanssamme aiesopimusta, johon sisältyy tämä pitkään hieromamme käyttöoikeussopimus. Kannanotto poikkesi täysin aiemmin yhdessä neuvotellusta linjasta. Käytännössä se tarkoitti, ettemme voi jatkaa uudistusta, koska muuten menettäisimme satojen tuhansien eurojen valtionosuudet, kertoo joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio.

– Meiltä vietiin matto jalkojen alta. Siltä tämä näin äkkiseltään tuntuu. Hallinnon ennakoitavuus kärsi kovan kolauksen, Saloranta ihmettelee yhtäkkistä suunnanmuutosta.

Muutos tuli puskista

Liikennevirasto vetoaa lausunnossaan siihen, että EU on asettanut pienten ja keskisuurten yritysten kanssa tehtävien joukkoliikenteen suorahankintasopimusten vuosikriteereiksi joko 600 000 kilometriä tai kaksi miljoonaa euroa.

Hämeenlinnassa oli muodostettu kuusi käyttöoikeussopimusta, joista osa kohdistui jompaan kumpaan ja osa molempiin liikennöitsijöihin. Ajokilometrejä kertyy kaikkiaan 1 466 000, mutta todellista uutta suorahankintaa niistä olisi kuitenkin alle 400 000 kilometriä.

Saloranta kertoo, että kaupunki kysyi useampaan otteeseen Liikennevirastolta ja elykeskukselta kannanottoa. Yksiselitteistä vastausta ei aluksi saatu, mutta kun Hämeenlinna lähti mukaan Liikenneviraston toivomaan aiesopimukseen, käyttöoikeussopimukset päätettiin sisällyttää siihen.

– Silloin todettiin, että liian suuren kokonaisuuden riski on poissuljettu, sillä hyödyt ovat niin suuret. Yhdessä hyväksyimme aiesopimusluonnokset, Saloranta huomauttaa.

Sen vuoksi suunnanmuutos tulikin täysin puskista.

Mitä nyt sitten tapahtuu?

– Meidän täytyy tehdä jonkinlainen väliaikaisratkaisu. Suorahankinnalla ensi vuosi aloitetaan, koska kilpailuttaa ei enää ehdi.

Entä suunniteltu linjastouudistus?

– Sen voimme nyt unohtaa muutamaksi vuodeksi. Kaikki tehty konsulttityö, johon saimme valtiolta tukeakin, menee hukkaan. Tilanne on todella ikävä, Saloranta ja Kaartokallio harmittelevat.

Yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto kokoontuu tänä vuonna vielä kerran pohtimaan asiaa. (HäSa)

Päivän lehti

3.12.2020

Fingerpori

comic