Kanta-Häme Hämeenlinna

Aurinkoroskikset ja Kaivoparkki Hämeenlinnan valtuuston näpeissä tänään – Katso video kokouksesta

Ei kaupunginvaltuustoa ilman toriparkkia.

Hämeenlinnan toriparkin rakentamisesta piti tehdä päätös valtuustossa tänään maanantaina. Se kuitenkin siirtyi huhtikuulle, kun valtuusto päätti edellisessä kokouksessaan marraskuussa, että helmikuuhun mennessä toriparkista järjestetään kuntalaiskysely.

Tänäänkin toriparkista Raatihuoneella puhuttaneen, sillä valtuustolle tuodaan tiedoksi, kuinka Kirsi Ojansuu-Kauniston (vihr.) tekemä valtuustoaloite Kaivoparkin laajennusselvityksestä on käsitelty muissa elimissä.

Lokakuussa kaupunkirakennelautakunta päätti, ettei asiasta tehdä jatkoselvityksiä ja että samalla katsotaan loppuun käsitellyksi 22 valtuutetun allekirjoittama aloite.

Perustelujen mukaan Kaivoparkin laajennus ei kehittäisi keskustaa eikä lisää sen elinvoimaa samalla lailla kuin mahdollinen P-tori.

Lautakunnassa Antero Niemelä (ps.) esitti asian palauttamista valmisteluun ja Irmeli Lehtonen (kd.) kannatti Niemelän ehdotusta. He hävisivät äänestyksen.

Lehtonen jätti eriävän mielipiteen, jonka mukaan aloitteesta tehty selvitys ”ei ollut kattava suhteessa maanalaiseen toriparkkiin nähden ja vertailu oli osin hyvin pintapuolista”.

 

Näet tästä suoran lähetyksen valtuustosta kello 18 alkaen. Juttu jatkuu videoikkunan jälkeen.

 

Jonkin verran valtuutettujen kielenkantoja kirvoittanevat myös kaksi muuta aloitetta, joita ehdotetaan loppuun käsitellyiksi.

Päiväkotilapset ja koululaiset saattavat päästä jo ensi kesänä matkustamaan ilmaiseksi busseissa Hämeenlinnan seudulla, kun he liikkuvat päivällä ryhmissä. Tämä hyväksyttiin jo aiemmin kahdessa lautakunnassa ja kaupunginhallituksessa.

Kaikki valtuustoryhmät tekivät maaliskuussa yhdessä valtuustoaloitteen maksuttomista matkoista.

Valtuutus kahden aurinkoenergialla toimivan roskiksen tilaamiseksi on jo annettu

Kristillisten valtuutetun Teija Arvidssonin aloitteeseen siistimmästä kaupungista riittävillä roska-astioilla liittyy kahden aurinkoenergialla toimivan roskiksen hankinta. Ne eivät sisältyneet Arvidssonin aloitetekstiin.

Kaupunkirakennelautakunnan käsiteltyä aloitteen on yhdyskuntajohtaja Kari Muhonen marraskuun lopulla valtuuttanut vastaavan mestarin tilaamaan roska-astiat. Päätöksen muutoksenhakuaikaa on vielä jäljellä.

Jätteet kokoon puristavia roska-astioita kokeillaan ensi keväästä alkaen ainakin Linnanpuistossa ja mahdollisesti kävelykatu Reskalla. Ne maksavat yhteensä 9 400 euroa.

Nykyisen linja-autoaseman ja Paasikiventien väliin suunniteltujen kerrostalojen ilmettä on elävöitetty parvekejulkisivulla, jossa on kahden kerroksen suuruiset aukotukset. Havainnekuva: Arkkitehtipalvelu Lahti

”Lehdon korttelin” eli linja-autoaseman alueen kerrostalot puhuttanevat

Isoin asia maanantain valtuustossa on linja-autoaseman korttelin asemakaavan muutoksen hyväksyminen.

Kaupungin ja rakennuskonserni Lehto Groupin neuvottelut Rantatorille rakentamisesta ovat yhä kesken. Kortteliin on tarkoitus rakentaa neljä kerrostaloa, joista yhteen halutaan hotelli.

Kaavan muutoksen hyväksyi kaupunkirakennelautakunta jo maaliskuussa, mutta kaupunginhallitus vasta kaksi viikkoa sitten.

Lehto ei ole ollut valmis allekirjoittamaan rakentamissopimusta. Kaupunki puolestaan ei halua pitää rakentamiskelpoisia tontteja määrättömiin odottamassa.

Kaupunginhallituksessa Lulu Ranne (ps.) ehdotti, että 8- ja 7-kerroksisia taloja madalletaan kolmella kerroksella ja että korttelin velvoitepysäköinti tulee rakentaa korttelin tonteille – tai jos parkkipaikkoja kuitenkin toteutetaan korttelin ulkopuolella, on kiinteistönomistajien vastattava kokonaan niiden kustannuksista.

Ranne ehdotti kaavaan myös Paasikiventien nykyisen linjauksen säilyttämistä.
Kaavaselostuksen mukaan kaupunki tutkii vielä Paasikiventien linjauksen muutoksen ja tien paikallaan peruskorjaamisen vaihtoehdot ja kustannusvaikutukset. Sen jälkeen tehdään vasta päätös Paasikiventien linjauksen muuttamisesta.

Ranteen muutosehdotuksia ei kannatettu. Hän jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Lue myös:  Lehto Group pihtaa sopimusta Hämeenlinnan linja-autoaseman alueen rakentamisesta – Kaupunki ei odota kauan (29.11.2019)

Päivän lehti

19.1.2020