Kanta-Häme

Valtuusto voi pitää sähköisiä kokouksia

Kun kaupungin organisaatio muuttuu ensi kesäkuun alussa, tarvitaan uusi hallintosääntö, joka määrittelee eri toimielimien ja viranhaltijoiden tehtävät ja vastuut.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus vie uutta hallintosääntöä eteenpäin osina.

Ensimmäinen osa tulee valtuuston käsittelyyn joulukuussa.

– Sitä on vietävä eteenpäin osina, jotta pystymme samalla rakentamaan uutta organisaatiota. Tällä on aika kova kiire, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) korostaa.

Valtuustossa pidettävien puheenvuorojen pituuden rajoittamiseen esimerkiksi palataan vielä myöhemmin.

Erityisesti on pohdittu, onko mahdollista hillitä repliikkipuheenvuorojen käyttöä jonkinmoisena ohituskaistana.

Uutta on se, että valtuusto voi pitää myös sähköisiä kokouksia. Tällöin yleisölle on varattava mahdollisuus seurata kokousta verkossa ja kokouskutsussa mainitussa tilassa.

Lisäksi valtuusto voi pitää suljettuja sähköisiä kokouksia, joiden seuraamiseen ulkopuolisilla ei ole asiaa.

Hallintosääntö määrittelee, että lakisääteisten lautakuntien lisäksi kesäkuussa aloittaa vain kolme lautakuntaa.

Ne ovat kaupunkirakennelautakunta, sivistys- ja hyvinvointilautakunta sekä sosiaali- ja terveyslautakunta.

Odotettavissa on, että näistäkin sosiaali- ja terveyslautakunta istuu vain vuoden 2019 alkuun saakka, sillä tuolloin sote-asioiden pitäisi siirtyä maakunnan vastuulle.

Pääsääntöisesti lautakunnissa ja myös kaupunginhallituksessa on 11 jäsentä kuten tällä hetkelläkin. Sen sijaan valtuuston jäsenmäärä putoaa 59 jäsenestä 51:een.

Kaupunginhallituksen jäsenten ja heidän henkilökohtaisten varajäsentensä tulee olla valtuutettuja. Jäsenet voidaan valita joko koko valtuustokaudeksi tai lyhyemmäksi ajaksi kuten tällä hetkelläkin.

Hallintosäännössä todetaan, että kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävä voi olla kokoaikainen. HÄSA