Kanta-Häme

Vanajanlinnantien eteläpäätä vaaditaan peruskorjattavaksi

Yli 400 alueen asukasta ja yrittäjää on laittanut nimensä kaupungille luovutettuun adressiin. Tie on huonokuntoinen ja vaarallinen.
Markku Pohjola kertoo Rantatien ja Hahkasenkadun risteyksen Vanajanlinnantien eteläpäässä olevan yksi vaarallisimmista ja huonokuntoisimmista paikoista. Adressin luovutuksen jälkeen kaupunki on käynyt kaksi kertaa lanaamassa Vanajanlinnantien hiekkatieosuuden. Tämä on niin syvillä kuopilla, ettei tätä lanaamalla saa kuntoon, Pohjola toteaa.

Vanajanlinnantien eteläisen pään huono kunto ja turvattomuus ovat saaneet tienvarren asukkaat ja yrittäjät sekä tien käyttäjät yhdistämään voimansa.

He ovat keränneet yli 400 nimeä adressiin, jossa Hämeenlinnan kaupungilta vaaditaan noin kahden kilometrin pätkän peruskorjaamista ja asfaltointia mahdollisimman pian.

Toiveissa olisi myös kevyen liikenteen väylän rakentaminen lopullekin Vanajanlinnantien pätkälle, josta se vielä puuttuu.

 

Kuntalaisaloite luovutettiin syyskuussa kaupunkirakennelautakunnalle (kaura), joka puheenjohtaja Pasi Vesalan mukaan ehtii mahdollisesti käsitellä asiaa vielä tämän vuoden puolella virkamieskäsittelyn jälkeen.

– Villi veikkaus on, että kohde ei ole lähivuosina investointiohjelmassa. Ainakaan ensi vuonna on turha odotella. Rahallisesti tässä saneerauskohteessa puhutaan pelkän kadunrakentamisen osalta noin kahdesta miljoonasta eurosta. Vaatii pitkän ajan saada mahdutettua se investointiohjelmaan.

Kaupungin vuoden 2019 investointiohjelmassa infran rakentamisen ja katusaneerauksen kohteita on lueteltuna yhteensä 4,65 miljoonan euron edestä. Kaupunki päättää ensi vuoden budjetista 12. marraskuuta.

– Linja on, että kaupunki ottaa katualueita haltuun vain kaavoituksen kautta, ellei se tee poliittisella päätöksellä poikkeusta. Kaupungilla ei ole nyt suuria paineita alueen kaavoituksen osalta.

Kaupunki omistaa pääosan tienvarren maista. Loppu on yksityisomistuksessa. Yllätyksenä on tullut kaikille osapuolille se, että tienhoitokuntaa ei ole olemassa ja että sellainen pitää nyt perustaa.

– Kaupunki on hyvää hyvyyttään pitänyt tietä kunnossa, koska kyseessä on oleellisen tärkeä reitti, Vesala toteaa.

 

Markku Pohjola, joka on käyttänyt tietä aktiivisesti parikymmentä vuotta, on yksi adressin alullepanijoista.

– Pyöräilen ja lenkkeilen tiellä, ja se on todella vaarallinen. Vastakkain tulevia rekkaa ja autoa täytyy melkein ojaan väistää.

Myös tienpohjan rakenne on huono. Se ei kestä raskasta liikennettä, joka on lisääntynyt tiellä. Esimerkiksi rekat oikaisevat Harvialantieltä kymppitielle ja päinvastoin.

– Tie on täynnä syviä kuoppia, joita ei lanamaalla saa kuntoon kuin hetkeksi. Adressia kerätessä useampi henkilö kertoi rikkoneensa tiellä autonsa. Viime keväänä tiellä oli yksi sortuma tien puoliväliin asti, Pohjola kertoo.

– Kun tiellä kävelee, on polvia myöten savessa. Ajaessa auto on ikkunoita myöten savessa. Mitta tuli täyteen.

 

Adressin allekirjoittajina on asukkaiden ja tienkäyttäjien lisäksi muun muassa Harvialan Hevostilan, Tawast Golf oy:n, Linna Golf oy:n ja Vanajanlinnan Groupin toimijat.

Vanajanlinna Groupin hallituksen puheenjohtaja Mika Walkamo huolissaan etenkin tien turvattomuudesta, mutta matkailuyrittäjänä myös kaupungin imagosta.

– Jos Hämeenlinnan kärkikohteeseen joudutaan tulemaan huonoa hiekkatietä pitkin, ei se imagoa ainakaan nosta. Asiakkailta on tullut tästä todella paljon valituksia. Meillä käy noin 100 000 ihmistä vuositasolla. HÄSA