Kanta-Häme

Vanha kaatopaikka-alue osoittautui pelättyä pienemmäksi

Selvitys Engelinrannan pilaantuneiden maiden laajuudesta valmistunee maaliskuussa.

Eteläranta oy:n toimitusjohtaja Kristiina Koskiaho kertoo, että alueella on tarkoitus tehdä vielä viimeisiä kairauksia ja mittauksia.

Maiden puhdistamista koskevia päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta asiaa on esitelty kaupunginhallitukselle.

– Henki oli sellainen, että pilaantuneet maat poistettaisiin kaikki. On tutkittu myös sellaisia vaihtoehtoja, että osa jätettäisiin sinne ja osa ei, Koskiaho kertoo.

Tarkka hinta ei ole vielä tiedossa. Selvää on kuitenkin se, että koko puhdistusoperaatio maksaa toteutuessaan useita miljoonia euroja. Hintaan vaikuttaa se, miten työ päätetään toteuttaa.

– Se on iso kirpaisu kerralla.

Tämän vuoksi työ on taloudellisesti kannattavinta tehdä kertarysäyksellä sitten, kun aika on.

Kaatopaikka ei ulotu rantaan

Tähän mennessä selvitystyön ansiosta on kyetty lähinnä piirtämään vanhan kaatopaikka-alueen rajat. Myönteinen yllätys on ollut se, että alue on osoittautunut luultua pienemmäksi.

Vanhaa kaatopaikka-aluetta on nykyisen Citymarketin kohdalla, Hämeensaaren urheilukenttien alla ja osittain myös Hämeenkaaren alla. Puhtaampaa maaperä sen sijaan on esimerkiksi uimahallin ja vanhan kentän pysäköintipaikan tienoilla.

– Se ei onneksi ulotu ihan rantaan saakka, vaan ranta-alue on myöhemmin täytetty. Koska aluetta ei ole koskaan puhdistettu kunnolla, siellä on edelleen kaatopaikkaa jäljellä, Koskiaho sanoo.

Kaatopaikalle on aikanaan tuotu sekalaista jätettä kuten tiiltä, puuta ja betonia. Kaupungin ympäristötarkastaja Reijo Hemilän mukaan joukosta löytyy myös Nahkatehtaan aikaisia jätteitä, liuottimia ja raskasmetalleja sekä huoltoasematoiminnan seurauksena öljyjä ja hiilivety-yhdisteitä.

Osa maista ehkä meluvalleiksi

Selvitystyön yhteydessä on mietitty Kiertokapulan kanssa yhdessä sitä, miten lievimmin pilaantuneita maita voitaisiin käyttää hyödyksi ja samalla myös säästää kustannuksissa. Maamassoja voitaisiin käyttää esimerkiksi moottoritien meluvallien rakentamiseen.

– Pilaantuneista maista joudutaan maksamaan tullin keräämää veroa, jos maita ei käytetä hyödyksi. Samoin aina kalliimmaksi tulee, jos pannaan lievästi ja pahemmin pilaantunutta maata keskenään sekaisin. Jos työ tehdään huolellisesti, säästetään paljon, Koskiaho muistuttaa.

Engelinrannan maaperää koskevat selvitykset on aloitettu viime vuoden toukokuussa. Selvitystyö on ottanut aikansa, mikä on Koskiahon mukaan tämäntyyppisissä hankkeissa varsin tyypillistä. Maiden puhdistamisesta vastaa kaupunki. (HäSa)