fbpx
Kanta-Häme

Vanha kolmostie saa odottaa uutta päällystettä

Iittalassa asuva Erkki Waulu on pikkuhiljaa menettämässä toivonsa yhden ihmisen mahdollisuuksiin vaikuttaa.

Vanha kolmostie eli 130-tie on tänään ihan yhtä surkeassa kunnossa kuin silloin, kun Waulu toukokuussa otti yhteyden ely-keskukseen. Keskuksesta ilmoitettiin myöhemmin, että asia ilmoitetaan urakoitsijalle. Sen jälkeen yhteydenotosta ei ole kuulunut mitään.

Yhä edelleen Waulu köröttelee kolmostien kuopissa kohti Hämeenlinnaa harva se viikko.

– Ymmärrän kyllä, että raha on tiukassa, mutta eivätkö kustannukset vain nouse, jos vaurioiden korjaamista lykätään vuodesta toiseen? Vanhalla kolmostiellä on yritetty paikkailla piellä vanhoja routavaurioita ja lopputuloksen tuntee ajaessaan, Waulu korostaa.

Hämeenlinnan moottoritien rinnakkaistie, seututie 130, rappeutuu koko ajan ennen kaikkea Kanta-Hämeen osuudeltaan. Parannuksia on tehty tänä vuonna Riihimäellä ja paikkauksia on luvassa vielä Iittalaan.

Erkki Waulun mielestä urasyvyydet eivät ole tien 130 ongelma Hämeenlinnassa, vaan se, että tien pinta on rikki. Silmä tapaa tien pinnassa suuria reikiä, joita kukaan ei ole paikannut.

– Vaikeinta tiellä on ajaa pimeällä, eivätkä talven liukkaat paranna tilannetta. Etenkin polkupyöräilijät ovat tällä tiellä vaikeuksissa, Waulu huomauttaa.

Tilanne on paranemassa tien huonokuntoisimmalla pätkällä Lempäälästä Valkeakoskelle, joka päällystetään koko leveydeltään.

– Me pidämme jatkuvasti silmällä teiden kuntoa. Mikäli vilkasliikenteisen tien urasyvyys on 17 milliä, se on tosi huonokuntoinen ja päällystetään, ely-keskuksen päällysteinsinööri Tuomas Vasama sanoo.

Vasama ei lupaa vanhalle kolmostielle Hämeenlinnaan nopeita korjauksia. Väylä on vielä kohtuullisessa kunnossa. Mikäli tilanne huononee, tulee tielle huonosta kunnosta varoittavia liikennemerkkejä ja alennettuja nopeusrajoituksia.

– Urasyvyydet mitataan seuraavan kerran lokakuussa ja sitten taas keväällä. Jos tien kunto on huonontunut paljon talvella, voidaan korjaukset tehdä hyvinkin nopealla aikataululla. Tilanteet vaihtelevat, Vasama kertoo.

Kanta-Hämeen tärkeimmät tiet ovat Hämeenlinnan moottoritie ja Turusta Lahteen johtava kymppitie. Vanha kolmostie on moottoritien vilkasliikenteiseksi laskettu rinnakkaistie, jonka kunnostaminen ei ole yhtä tärkeää.

Vasaman mukaan Uudenmaan Ely-keskuksen vastuulla on 7 800 kilometriä päällystettyjä teitä.

– Meidän on päällystettävä joka vuosi 200–300 kilometriä tietä joka tapauksessa. Karkeasti arvioiden päällysteitä tarvitsisi tällä hetkellä kipeästi kaikkiaan yli 1 500 kilometriä tietä.

Waulu tietää monia, joita kolmostie kismittää. 130 on joka tapauksessa mukava tie hurauttaa asioille Tiiriöön Iittalasta. Se sopii mainiosti kiireettömälle kuljettajalle.

– Voisihan sitä tietenkin päästellä tämänkin tien 120 kilometrin tuntinopeudella nopeusrajoituksista välittämättä. Lakia minä tietenkin rikkoisin, mutta eivät siinä vauhdissa enää pikkutöyssyt tuntuisi, Waulu nauraa. HäSa

Menot