Kanta-Häme

Vanhuspalvelun asiakaskyselyn tulos: enemmän tietoa ja asukkaita ulos

Hämeenlinnan kaupunki pyrkii parantamaan tiedottamista kotihoidon ja ympärivuorokautisen asumispalveluiden asiakkaille ja heidän omaisilleen.

Tarve tähän nousi esiin, kun kaupunki teetti kyselyn ikäihmisten palveluiden asiakastyytyväisyydestä.

Tulosten perusteella Hämeenlinnassa jokaisessa yksikössä tehdään kehittämissuunnitelma, johon konkreettiset toimenpiteet aikataulutetaan.

Ympärivuorokautisessa hoidossa toivomuksena oli lisää ulkoilua. Asiaa on parannettu niin, että aivan jokaisen iltavuoron aluksi työntekijä lähtee asiakkaiden kanssa ulos.

Kotihoidossa tarkoitus on esimerkiksi päivittää jokaisen kotona olevat asiakaskansiot niin, että siellä on kaikki tarpeellinen tieto.

Kaupunki käynnistää myös asiakas- ja läheisillat, joita on tarkoitus pitää jokaisella kotihoidon alueella vähintään 1–2 kertaa vuodessa.

– Suunnitteilla on myös pilotti sähköisestä omaisviestinnästä. Sen aikataulusta en uskalla sanoa, koska siihen liittyy muutakin asiakastietojärjestelmien kehittämistä, Hämeenlinnan kaupungin vs. ikäihmisten palvelujen johtaja Anne Tuominen kertoo.

 

Vastausten keskiarvo kotihoidon asiakkailla oli 4,3, kun palveluja arvioitiin asteikolla 1–5. Eniten kiitosta annettiin palvelun ystävällisyydestä ja asiakkaiden hyvästä kohtelusta.

Ympärivuorokautisten palveluiden asiakastyytyväisyys oli nyt tasan 4. Parhaat arviot tulivat ystävällisyydestä sekä tyytyväisyydestä omaan asuntoon.

Kotihoidossa kyselyn vastausprosentti jäi 39,4:een, kun ympärivuorokautisissa asumispalveluissa se oli 72. Tuomisen mukaan prosentit ovat olleet aikaisemmin samaa luokkaa. Eroa hän selittää kyselyjen tekotavalla. Sitä yritetään kotihoidon osalta parantaa.

Vanhustenpalveluita Hämeenlinnassa puivat myös asiakasraadit, joita kaupunki järjesti kevään aikana kolme. Raateihin osallistui yhteensä 53 ihmistä: palveluiden asiakkaita, asukkaita, omaisia ja läheisiä. HÄSA

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930