Kanta-Häme

Vapaan lennon aika lähestyy loppuaan

Lennokkeja ja kauko-ohjattuja ilma-aluksia koskevat säädökset ovat tiukkenemassa lähivuosina.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on asettamassa voimaan päivitetyn määräyksensä lähiviikkoina. Päivityksessä lähinnä tarkennetaan sitä, miten saa kauko-ohjattavia laitteita ja lennokkeja lennättää ilman näköyhteyttä, ja samaan säädökseen koottiin kaikki miehittämättömän ilmailun vaatimukset.

– Mitään hirveän suuria sisällöllisiä muutoksia ei ole. Olemme edelleen hyvin liberaaleja näiden osalta verrattuna muihin Euroopan ja maailman maihin, kertoo Trafin lentotoiminnan erityisasiantuntija Jorma Kivinen.

Suomen vapaa linja päättyy viimeistään siinä vaiheessa, kun Euroopan unionin päivitetty ilmailuasetus astuu voimaan. Asetus ulottaisi Euroopan lentoturvallisuusviraston toimivallan myös alle 150-kiloisiin miehittämättömiin ilma-aluksiin, toisin kuin nyt.

Uudet säännökset eivät koske kodinkoneliikkeistä ostettavia pieniä lentolaitteita, koska ne luokitellaan nykysäännösten mukaan leluiksi.

Dronet eli miehittämättömät ilma-alukset ovat toistaiseksi säilyneet Suomessa pienellä säätelyllä. Ensimmäinen droneja koskeva määräys astui Suomessa voimaan vasta lokakuun alussa 2015.

Sitä ennen raskaillakin kauko-ohjattavilla lentoaluksilla sai pyyhältää pitkin Suomen ilma-alaa kohtalaisen vapaasti. Nykysäädökset edellyttävät, että yhtiöiden, joilla on droneja ammattimaisessa käytössä, pitää tehdä toiminnastaan ilmoitus Trafille.

Runsaan vuoden aikana Trafin rekisteriin on tullut ilmoitus runsaalta tuhannelta yhtiöltä, ja enemmistö yhtiöistä on kirjattu Trafin julkiseen rekisteriin. Harrastelentäjien ei tarvitse ilmoitusta tehdä. Muuten ammattilennättäjien pitää lähinnä kirjata lennot ja noudattaa muita lakeja. Ilmoituksen tekemättä jättäminenkään ei vielä johda rangaistuksiin.

– Esimerkiksi Yhdysvalloissa jokainen lennokkikin pitää rekisteröidä, Kivinen sanoo.

EU-asetuksen säädökset voivat tuoda lisävalvontaa myös Suomeen. Asetustasoiset säädökset ovat pakottavia ja kansallista lainsäädäntöä syrjäyttäviä. Euroopan komissio julkaisi elokuun lopussa osan droneja koskevasta lakiluonnoksesta.

Asetusluonnoksen mukaan lennokit jaettaisiin kolmeen luokkaan niiden käyttötarkoituksen mukaan, riippuen siitä, onko kyse vapaasta lennätyksestä, erikoistuneista ammattilaitteista vai suurista miehittämättömistä aluksista. Laitteisiin olisi tulossa entistä tarkempia tyyppivaatimuksia.

Jo vapaiden luokkien drone-lennättäjiltä voitaisiin vaatia koulutusta. Erikoisluokissa koulutus olisi poikkeuksen sijaan sääntö. Lisäksi jostain lentotoiminnasta voi tulla luvanvaraista.

Kivisen mukaan koulutuksen tarjoajia on Suomessa jo, mutta koulutukset pitäisi tulevaisuudessa yhtenäistää ja olla EU:n vaatimusten mukaisia. Käytännössä kaikki vaatimukset olisivat Suomen nykytilanteeseen tiukennuksia, koska lainsäädäntö on ollut toistaiseksi sallivaa.

Kivinen väläyttää myös sitä, että myös miehittämättömiin ilma-aluksiin tulisivat tunnistinlaitteet, joiden avulla niiden sijaintia voisi seurata ilmassa. Sijaintitiedot loisivat pohjan miehittämättömien alusten lennonjohdolle.

EU-asetusten lopulliset luonnokset arvioidaan tulevan julki, ja Kivinen arvioi asetuksen tulevan voimaan 2017–2018, mitä seuraisi vielä muutaman vuoden mittainen siirtymäaika. HäSa