Kanta-Häme

Varasohva, väärä sohva ja selityksiä

– Muuta en toivo, kuin että saisin sohvan, jonka olen ostanut, huokaa Päivi Koskinen.

Toive ei kuulosta kohtuuttomalta, mutta Koskinen odottaa edelleen ruskeaa kulmasohvaa, jonka hän osti ja maksoi marraskuun lopussa. Ensimmäisen kerran Etelä-Suomen Sohvatukku Parolassa lupasi toimittaa huonekalun tammikuun 10. päivänä.

– Sovittiin kellonaikakin. Heitin vanhan sohvan ulos ja siivosin olohuoneen. Soitto tuli, kun vanha sohva oli ollut viisi tuntia vesisateessa. En kuulemma ollut se Päivi Koskinen, jonka ostama sohva heille oli.

Kuluttajansuojalain mukaan Koskinen olisi tässä vaiheessa voinut antaa myyjälle lisäaikaa sohvan toimittamiseen. Sen umpeuduttua kauppa olisi purettu. Kun Sohvatukku toimitti Koskiselle varasohvan ja lupasi korjata tilanteen muutamassa viikossa, päätti Koskinen jäädä odottamaan.

– Se olen aina ollut minä, joka on soittanut tai kysellyt tekstiviesteillä sohvan perään.

Vastauksia tekstiviestikyselyihin Koskinen on saanut odottaa kymmenisen päivää, pidempääkin. Kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio ei pysty kommentoimaan yksittäisiä tapauksia vaan puhuu viivästystilanteista yleisluontoisesti.

– Sanoisin, että myyjän oman liiketoiminnan kannalta ostajiin on viisasta olla yhteydessä.

Kaupan purkaminen oli lähellä

Helmikuussa Koskinen päätti purkaa kaupan, mutta juuri silloin tilattu sohva oli tulossa Viron tehtaalta. Nyt olohuoneessa on ollut muutaman viikon ajan liki tilatun kaltainen tuote. Vain divaani on väärällä puolella. Tilassa, jossa on sekä takka että yhden seinän kokoinen videoscreeni, se on ongelma. Sohvaliike vieritti syyn virheestä tehtaan niskoille.

– Olen niin kyllästynyt selityksiin. Kaupan olisi pitänyt alun perin sanoa, että saatte sohvan, mutta meillä ei ole tietoa milloin. Työkaverillani on samanlaisia kokemuksia.

Enää Koskinen ei harkitse kaupan purkamista, sillä hän edelleen haluaa ostamansa sohvan. Kustannukset huonekalutrafiikista menevät sentään myyjän piikkiin.

– Lähtökohta on se, että kun virhetilannetta lähdetään korjaamaan, ei kuluttajalle pitäisi siitä lisäkustannuksia syntyä, sanoo Vainio.

Kauppias vetoaa inhimilliseen erehdykseen

Etelä-Suomen Sohvatukun toimitusjohtajan Jari Ollikaisen mukaan yritys ei ole koskaan jättänyt yhtään sohvaa toimittamatta eikä niin käy nytkään.

– Tässä on käynyt inhimillinen erehdys. Varasohva on toimitettu. Lain mukaan olemme toimineet. Ei tässä ole mielestäni mitään ihmeellistä.

Päivi Koskinen ei jaksa enää hermostua, vaikka jatkuva yhteydenpito liikkeeseen on vienyt aikaa, raastanut hermoja ja aiheuttanut pieniä kulujakin.

– Mitä minä pyytäisin hyvitykseksi? Eihän heillä ole muuta kuin sohvia.

Kuluttajansuojalaki takaa mahdollisuuden vahingonkorvausten vaatimiseen, mutta se ei koske Koskisen kokemaa.

– Kun laissa puhutaan vahingonkorvauksista, ei kyse ole henkisistä asioista, sanoo lakimies Vainio.

Ollikainen myöntää, ettei liike ole onnistunut toivotulla tavalla Koskisen kaupassa, muttei myöskään tyrmää ajatusta jonkinlaisesta hyvityksestä.

– Katsotaan se sitten, kun sohva on toimitettu, sanoo toimitusjohtaja. (HäSa)