Kanta-Häme

Varkaudelta suojaavia pyörätelineitä käytetään Hämeenlinnassa väärin tai ei ollenkaan

Kaupungin keskustaan ja asemille lisätyt runkolukittavat pyörätelineet ovat vielä suurelle osalle käyttäjistä tuntemattomia, todetaan Hämeenlinnan kaupunkirakennelautakunnan esityslistalla tiistaina 12.6.

Hämeenlinnan linja-autoasemalla näkee heti, että väite pitää paikkansa. Perinteinen pyöräteline on ahdettu täyteen, ja siinä on noin 20 fillaria.

Samaan aikaan lähellä olevissa runkolukittavissa pyörätelineissä on paljon tilaa. Yhdessä on kiinnitettynä yksi pyörä, toisessa kaksi, joissain kolme. Niihin ei ole tunkua, vaikka runkolukitus estää pyörävarkauden paremmin kuin perinteiset telineet.

Miksi uusia telineitä ei käytetä, Hämeenlinnan kaupungin vastaava strategiapäällikkö Ismo Hannula?

– Olen seurannut telineiden vastaanottoa. Niissä on pyöriä, eli ne kyllä tunnistetaan pyörätelineiksi, mutta monet lukitsevat pyöränsä niihin renkaista rungon sijaan.

– En usko, että kyse on siitä, ettei niitä osattaisi käyttää. Monet pyöräilevät halvoilla ja huonoilla pyörillä, joista he eivät välitä niin paljoa. Silloin hyvä lukituskaan ei tunnu niin tärkeältä.

Hannulan mukaan runkolukitus on paras keino estää pyörävarkaudet. Hän suosittelee vahvan U-lukon hankkimista ja pyörän lukitsemista sekä rungosta että takarenkaasta.

Varkauksien estäminen ei ole kuitenkaan ainoa syy käyttää runkolukitusta. Monissa pyörissä on nykyään levyjarrut. Niitä perinteiset pyörätelineet vahingoittavat.

 

Uusia telineitä on viety linja-autoaseman lisäksi Hämeenlinnan rautatieaseman itäpuolelle, Hämeenlinnan torille, Raatihuoneenkadulle sekä Iittalan asemalle.

Kaupunki teki noin kuukausi sitten pyöräpysäköintikyselyn, joka sai hieman yli 100 vastausta. Sen perusteella runkolukitusmahdollisuuksia halutaan enemmän.

– On kuitenkin hyvin mahdollista, että vastaajat ovat tässä asiassa hieman keskivertopyöräilijää valveutuneempia, Ismo Hannula sanoo.

Runkolukittavia telineitä lisätään nyt hiljalleen. Jos niiden käyttö kasvaa reilusti, saatetaan telineitä sijoittaa jonnekin iso joukko.

 

Hämeenlinnan rautatieaseman nykyinen pyöräparkki on saanut käyttäjiltä paljon huonoa palautetta. Sitä pidetään liian pienenä.

Nyt kaupunki hakee rahoitusta HSY:n ylimaakunnalliseen Fiksu Assa -hankkeeseen, jonka pyrkimyksenä on parantaa rautatieasemien seutujen palveluita. Silloin tapetilla olisivat myös lähialueen pyöräilyasiat. Aseman käyttäjien kokemukset ja toiveet tultaisiin ottamaan huomioon.

Myös Asemanrannan parkkihallin suunnittelussa huomioidaan alueen tarve laadukkaalle pyöräpysäköinnille. HäSa

 

Päivän lehti

28.1.2020