Kanta-Häme

Vastaamo kaipaa käyttäjiä

Lähes 1300 Vastaamo-verkkopalveluseteliä lojuu käyttämättömänä kaupunkilaisten hallussa.

Seteleitä on jaettu syksyn mittaan ilmaiseksi kohdennetuille ryhmille kouluissa, neuvolassa ja sosiaalitoimen palveluissa. Käyttäjiä on tähän mennessä ollut vain muutamia.

Vastaamo on helsinkiläisen Mental Capital Care oy:n palvelu, jossa sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat vastaavat käyttäjien nimettömänä esittämiin kysymyksiin.

– Meidän on saatava paremmin esille, että siellä ihmiset voivat kysyä ihan oikeilta asiantuntijoilta neuvoa vaikeassa elämäntilanteessa, kertoo terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen palvelujohtaja Risto Jokinen.

Vastaamon tarkoitus on toimia matalan kynnyksen palveluna, jonka kautta käyttäjät voivat saada apua nopeammin kuin kääntymällä tavallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen puoleen. Jos asiantuntijat eivät pysty verkon välityksellä auttamaan, he voivat selvittää asiakkaan kotipaikkakunnan palvelut ja ohjaavat ottamaan yhteyttä oikeaan tahoon.

– Itse pikkulapsien isänä saattaisin saada ajan perheneuvolaan parin viikon päähän, mutta Vastaamon kautta voi tulla ratkaiseva neuvo ongelmaan jo samana tai viimeistään seuraavana päivänä, havainnollistaa palvelusuunnittelija Nikke Keskinen opetuspalveluista.

Tavoitteena ennaltaehkäisy

Hämeenlinna on yksi ensimmäistä palvelun ostaneista kaupungeista. Hieman pidempään palvelu on ollut käytössä ainakin Espoossa.

Hämeenlinnan kaupungin tekemä sopimus kattaa 3 000 seteliä, joista jokainen oikeuttaa käyttäjää kysymään viisi kysymystä. Sopimuksen arvo on 29 300 euroa.

Palvelun anonymiteetin vuoksi osapuolet eivät kerro tarkemmin, miten paljon ja millaisissa ongelmissa hämeenlinnalaiset ovat palvelua käyttäneet. Kaupunki saa Vastaamolta tammi-helmikuussa aihekohtaiset käyttötilastot ja raportin. Tulosten perusteella pyritään kohdentamaan kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluja paremmin.

– Toivomme, että saamme tämän kautta tietoa, vastaako nykyinen palvelurakenteemme oikeisiin asioihin. Maailma muuttuu ja on tärkeää, että kunnallinen palvelutarjonta kehittyy sen mukana, Nikke Keskinen sanoo.

Mahdollista on myös, että tulevaisuudessa vastaava palvelu hoidettaisiin kaupungin omana tuotantona. Keskinen ja Risto Jokinen korostavat Vastaamon täydentävän kaupungin omaa palveluverkkoa. Sillä ei pyritä korvaamaan muita toimintoja.

– Nähdäkseni Vastaamo voi toimia ennaltaehkäisevästi, jonka kautta tulevaisuudessa tavallisten palveluiden tarve saattaa hieman vähentyä, Jokinen sanoo.

Setelit voimassa vielä vuoden

Vielä jakamattomat noin 1700 seteliä jaetaan ensi vuoden elokuun loppuun mennessä.

Nikke Keskinen kehottaa verkkopalvelusetelin jo saaneita rohkeasti kokeilemaan, miten palvelu toimii.

– Ihmiset ovat verkossa ja keskustelevat ongelmistaan kaikenlaisilla foorumeilla. Ero on, että niissä ei ole vastaamassa lääkäreitä tai psykologeja, jotka pystyvät antamaan luotettavia vastauksia.

Verkkopalveluseteleitä voi käyttää ensi vuoden loppuun saakka. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020