Kanta-Häme

Vastaamolta voi kysyä arkoja asioita

Sosiaalipalveluihin on usein pitkät jonot. Vastauksen saaminen akuuttiin ja piinaavaan kysymykseen saattaa kestää viikkokausia.

Kaupungin lasten ja nuorten kasvua tukevat palvelut ovat lähteneet etsimään apua sähköisistä palveluista. Niillä tarjotaan vaihtoehtoa jonotukselle esimerkiksi kasvatus- ja perheneuvolaan ja moniin muihin sosiaalipalveluihin.

– Vastaamo on uudenlainen palvelu, jossa kohderyhmään kuuluva hämeenlinnalainen voi kysyä neuvoa omaan ongelmaansa alan asiantuntijoilta, palvelujohtaja Eija Leppänen kertoo.

Anonyymisti vuorokaudessa

Kysymykset voi esittää anonyyminä. Niihin luvataan vastaus vuorokauden kuluessa.

– Palvelu ostetaan yksityiseltä yritykseltä. Se eli Mental Capital Care tekee yhteistyötä Väestöliiton kanssa.

Palvelua kokeillaan vuoden ajan syyskuusta lähtien.

Käytännössä kohderyhmään kuuluva asiakas saa setelin eli linkin Vastaamon palveluun. Yhdellä setelillä voi esittää viisi kysymystä. Kysymyksiä voi verkossa esittää ympäri vuorokauden.

– Keskustelu käydään suojatussa yhteydessä. Asiakkaan henkilöllisyys pysyy salassa ja tietosuoja on turvattu. Toivottavasti tämä rohkaisee esittämään arkaluontoisiakin kysymyksiä, Eija Leppänen pohtii.

Vastaamossa on myös mahdollista osallistua vertaiskeskusteluun.

Vastaamon palvelua on Hämeenlinnassa tarjolla neljälle kohderyhmälle. Alle 29-vuotiaat sosiaalityössä ensimmäistä kertaa asioivat ovat yksi ryhmä, lukion ekaluokkalaiset toinen sekä Lyseon ja Hakkalan koulujen 8-luokkalaisten vanhemmat kolmas.

Lisäksi kaikilla syyskuun alun jälkeen synnyttävillä naisilla on mahdollisuus päästä osallisiksi Vastaamon palveluista.

Kohderyhmiä pohditaan

Palvelun tuottaja Mental Capital Care tutkii, millaisiin kysymyksiin palvelussa halutaan vastauksia. Samalla kaupunki pyrkii kartoittamaan, ovatko valitut kohderyhmät oikeita.

– Siltä pohjalta mietitään myös myöhemmin, olisiko mahdollista luoda vastaava oma palvelu kaupungille, palvelutuotantojohtaja Päivi Raukko pohtii.

Hän myös muistuttaa, että vaikka Vastaamon yhteydessä puhutaan setelistä, kysymys ei ole palvelusetelistä.

– Tässä seteli tarkoittaa tässä tapauksessa linkkiä, jolla palveluun pääsee. (HäSa)