Kanta-Häme

Vastuutyöntekijöistä haetaan kokemuksia

Vanhuspalvelulakiin liittyvä vastuuhenkilökokeilu on jatkunut keväästä alkaen Hämeenlinnan kaupungin ikäihmisten palveluohjauksessa.

Vastaavat valtakunnalliset pilottikokeilut ovat myös Oulussa ja Tampereella.

Tilaajajohtaja Jukka Lindbergin mukaan odotukset ovat korkealla.

– Tämä on tärkeä osa vanhuspalvelulakia, ettei meillä olisi alipalveluita kenenkään tarpeeseen nähden, lomaltaan tavoitettu Lindberg sanoo.

Uusi vanhuspalvelulaki edellyttää vuoden 2015 alusta alkaen, että iäkkäälle henkilölle on nimettävä vastuutyöntekijä, jos hänen arvioidaan tarvitsevan apua saamiensa palvelujen yhteensovittamisessa.

Vastuutyöntekijä on tarkoitettu nimettäväksi erityisesti silloin, kun iäkäs henkilö tarvitsee runsaasti erilaisia palveluja ja hänen toimintakykynsä on alentunut merkittävästi, eikä hän saa lähipiiristään apua.

Projektisuunnittelija Sari Heikkinen kertoo, että Hämeenlinnassa vastuuhenkilökokeilussa ovat olleet keväästä alkaen mukana kaksi kaupungin palveluohjaajaa ja yksi sosiaalityöntekijä.

– Työntekijät ovat valinneet sellaisia asiakkaita, jotka tarvitsevat vastuutyöntekijää.

Aluksi asiakkaita oli 11, mutta projektin edetessä heitä on valikoitunut lisää.

Sari Heikkisen mukaan vastuutyöntekijöillä on lupa käyttää näiden asiakkaiden palvelemiseen jonkin verran normaalia enemmän aikaan.

– Uskomme kuitenkin, että aikaa säästyy vastaavasti jossakin toisessa kohdassa.

Taustalla on Sari Heikkisen mukaan se, että palvelujärjestelmä on pirstaleinen ja saattaa olla vaikeasti hahmotettavissa, kun on sekä kunnan että yksityisten tuottamia palveluita, ja myös yhdistykset sekä esimerkiksi seurakunta tekevät työtä ikäihmisten hyväksi.

Lisäksi Hämeenlinnassakin on ihmisiä, joilla ei ole omaa sosiaalista turvaverkkoa eli sukulaisia tai muita auttajia lähipiirissään.

– Silloin palvelut tuntuvat vielä pirstaleisemmilta.

Ihmisillä ei ole tietoa palveluista riittävästi.

– Toisinaanhan oloa saattaa helpottaa jo pelkkä tietoisuus, että apua on tarvittaessa saatavilla.

Asiakkaan ääni kuuluviin

Uusi laki edellyttää, että ”iäkkään henkilön sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muiden hänen hyvinvointiaan, terveyttään, toimintakykyään ja itsenäistä suoriutumistaan tukevien palvelujen tarve selvitetään kokonaisvaltaisesti yhdessä iäkkään henkilön ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai hänelle määrätyn edunvalvojan kanssa”.

– On tärkeää, että palvelusuunnitelmassa kuuluu asiakkaan ääni, se, mitä palveluita hän tarvitsee ja haluaa, painottaa projektisihteeri Sari Heikkinen.

Kunnan vastuutyöntekijöitä ja mm. palvelutarpeen arviointia koskeva pilottiprojekti on päättymässä syyskuun lopussa. Sen jälkeen jatko jää Hämeenlinnassa ikäihmisten palveluohjausyksikön vastuulle.

Yhteensä koko maassa arvioidaan olevan 35 000 vastuutyöntekijää tarvitsevaa ikäihmistä. (HäSa)

Päivän lehti

21.1.2020