Kanta-Häme

Veden keittämistä jatkettava yhä Janakkalassa

Juoma- ja ruuanlaittoveden keittämistä on jatkettava Janakkalassa ainakin viikon puoliväliin saakka. Vesilaitos jatkaa lisäksi verkostoveden kloorausta. Janakkalan Vesi lupaa tiedottaa seuraavan kerran asiasta ensi torstaina.

Keittokehotus koskee Turenkia, Rastikangasta, Harvialaa ja kirkonkylää. Suoraan se koskettaa noin 7 000–8 000 asukasta.

Janakkalan Veden toimitusjohtaja Ari Kaunisto kertoo, että vedestä on tarkoitus ottaa uusia näytteitä maanantaina.

Kuumolan vedenottamon vesi todettiin saastuneeksi keskiviikkona, ja vedenottamo poistettiin toistaiseksi käytöstä. Suolistoperäisiä bakteereita sisältänyt vesi on aiheuttanut lieviä vatsaoireita kymmenille.

Vesiongelman syyksi on paljastunut vedenottamolla työskennelleelle urakoitsijalle sattunut inhimillinen virhe.

Onko korvausvaatimuksia odotettavissa?

– Urakoitsija on tehnyt jo omaan vastuuvakuutusyhtiöönsä ilmoituksen asiasta. Todennäköisesti laitamme korvaushakemuksen, koska meillekin aiheutuu kustannuksia väliaikaisesta vedenjakelusta.

Onko korvausten suuruudesta vielä mitään arviota?

– Vielä ei ole mitään tietoa. Yksi maarakennusurakoitsija hoitaa jatkuvasti puhtaan veden jakelua, ja näistä tulee suoria kustannuksia.

Tekstiviestitiedotus myös HS-Vedelle

Vesilaitoksilla on tarkat suunnitelmat tiedottamisesta ongelmatilanteita varten. Janakkalassa päätiedotusväylä on Kauniston mukaan kunnan nettisivu, lisäksi tietoa välitetään tiedotusvälineiden kautta.

Janakkalan Vesi on tiedottanut ongelmista myös suoraan asiakkaille lähetetyin tekstiviestein. Tätä palvelua on kuitenkin arvosteltu, sillä kaikki eivät ole viestiä saaneet. Vesiyhtiö täydentää tietojaan ja kirjaa numeroita järjestelmiinsä sitä mukaan kuin ihmiset niitä ilmoittavat. Laskutusasiakkaat voivat ilmoittaa matkapuhelinnumeronsa vesilaitokselle vesiyhtiön nettisivujen kautta.

– Tekstiviestipalvelu on meillä lisäpalvelu. Se on niin nopea ja kohdennettavissa suoraan käyttäjille, Kaunisto sanoo.

Hämeenlinnan Seudun Vedellä vastaavaa tekstiviestipalvelua ei ole käytössään, mutta toimitusjohtaja Timo Heinosen mukaan sellainen on tarkoitus saada ensi vuoden puolella toteutettavan asiakastietojärjestelmän uudistuksen yhteydessä. Asiakkaiden matkapuhelinnumerot voitaisiin silloin laskutuksen yhteydessä kerätä järjestelmään. Käytössä järjestelmä voisi olla vuoden, puolentoista päässä.

– Palvelu näyttää olevan kohtuullisen toimiva ainakin Janakkalan tapauksessa, Heinonen sanoo.

Hätätiedote pelastuslaitoksen kautta

Vakavan ja terveyttä uhkaavan kriisin sattuessa tietoa on mahdollista levittää myös televisiossa näkyvien hätätiedotteiden kautta. Nämä tiedotteet menevät levitykseen pelastuslaitoksen kautta.

– Pieni harmi on se, että kun valtakuntaan yritettiin Nokian vesikriisin jälkeen saada kännykkäoperaattoreiden velvoitetta tekstiviestitiedottamiseen, ei sitä saatu aikaan. Työryhmä suositteli mallia, jossa voitaisiin lähettää alueellisia hätätekstiviestejä. Tämä järjestelmä olisi oivallinen juuri tällaisissa tapauksissa, kun tietoa pitää levittää kaikille alueella oleville – ei pelkästään asiakkaille.

Janakkalan Vedellä ja HS-Vedellä on yhteistoimintasopimus varaveden toimittamisesta. Nyt kun tieto Janakkalan ongelmista tuli, toimitti HS-Vesi Janakkalaan klooria ja vedenjakeluastioita.

Hämeenlinnassa suuremmilta vesiongelmista on säästytty. Timo Heinonen muistelee, että hieman vastaava härdelli kuin Janakkalassa koettiin Lammilla joitakin vuosia sitten.

– Se tapahtui vielä suunnilleen samoihin aikoihin kuin Nokian vesikriisi, joten ihmiset olivat kovin varuillaan. Ongelmana oli tuolloin se, että verkostoissa oli pahanmakuista vettä, ja asiakkaille annettiin keittokehotus. Mitään haitallista veteen ei kuitenkaan ollut päässyt. Bakterologisia ongelmia meillä ei kuitenkaan ole ollut, Heinonen sanoo.

Häiriötilannetiedottamista myös harjoitellaan aika ajoin. (HäSa)