Kanta-Häme

Veikkaus laittaa osan mainonnastaan tauolle – Toimitusjohtaja: "Olemme tehneet virheitä"

Mainontaa ajetaan pikavauhdilla alas jo tämän viikon aikana.
Kuva: Veikkaus
Veikkaus laittaa tauolle mainontaansa niin televisiossa, radiossa, printissä, netissä ulkomainonnassa kuin sosiaalisessa mediassakin. Kuva: Veikkaus

Veikkaus kertoo laittavansa osan mainontaansa tauolle syyskuun loppuun saakka.

Päätös koskee Veikkauksen kaikkea ostettua mainontaa lukuun ottamatta Loton, Eurojackpotin ja Vikingloton pottimarkkinointia sekä brändi- ja vastuullisuusmarkkinointia.

Veikkaus laittaa tauolle mainontaansa niin televisiossa, radiossa, printissä, netissä ulkomainonnassa kuin sosiaalisessa mediassakin. Yhtiön mukaan mainontaa ajetaan pikavauhdilla alas jo tämän viikon aikana.

Veikkauksen markkinointia kohtaan on viime aikoina esitetty kritiikkiä muun muassa sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi entinen kansanedustaja Tiina Elovaara (sin.) paheksui Veikkauksen radiomainontaa viime lauantaina Twitterissä.

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski sanoo nyt, että yhtiö on pahoillaan aiheuttamastaan mielipahasta ja aikoo ottaa virheistään opiksi.

–  Tosiasioita ei ole mitään syytä kiistää. Me olemme tehneet virheitä. Muutamat mainoksemme ovat olleet sellaisia, etteivät ne vastaa yhtiön hyväksyttyjä markkinointilinjauksia, Sarekoski sanoo tiedotteessa.

Lue myös: Veikkauksen hallintoneuvoston Heinonen: Mainonnan oltava jopa vaadittua vastuullisempaa

 

Veikkauksen koko markkinointi käydään läpi

Veikkaus kertoo myös aloittavansa ulkoisen toimijan kanssa selvityksen, jossa käydään läpi yhtiön koko markkinointiin liittyvät prosessit.

Sarekosken mukaan Veikkaus selvittää tulevan puolentoista kuukauden aikana ”pienintäkin yksityiskohtaa myöten”, missä asioissa Veikkauksen pitää parantaa toimintaansa.

Erityisen tarkkaan arviointiin joutuvat Veikkauksen niin kutsuttujen punaisten pelien tuoteinformaatioon liittyvät käytännöt. Punaisilla peleillä tarkoitetaan Veikkauksen enemmän haitallisia rahapelejä. Niihin kuuluvat muun muassa peliautomaatit.

Punaisia pelejä koskevista käytännöistä käydään vielä erillinen täsmentävä keskustelu valvovan viranomaisen eli Poliisihallituksen kanssa, kun ulkoinen arviointi on valmistunut.

Markkinoinnin kokonaisarvion valmistumisen jälkeen Veikkaus päättää korjaavista toimenpiteistä.

–  Vasta niiden päätösten jälkeen palaamme uuteen normaaliin, Sarekoski sanoo.

Poliisihallitus pyysi selvitystä Keno-mainoksesta

Veikkauksen varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski vastasi lauantaina Elovaaran tviittiin sanomalla, että radiomainos ei ollut onnistunut ja se vedetään pois.

Helsingin Sanomien mukaan Veikkauksen radiomainoksissa esiintyvät hahmot haikailevat jännityksen ja voittojen perään ja kysyvät asiasta neuvoa terapeutilta. Mainoksissa Terttu Obersekki -niminen terapeutti pitää haluja hyväksyttävinä ja patistelee asiakkaita ”totouttamaan” ajatuksiaan raviradalla tai Veikkauksen internet-sivuilla.

Kuukausi sitten Helsingin Sanomat kertoi, että Poliisihallitus oli lähettänyt Veikkaukselle selvityspyynnön kohua aiheuttaneesta Keno-mainoksesta. Facebookissa julkaistu mainos rinnasti Kenon pelaamisen päivärutiineihin, kuten kahvilla käyntiin. STT

Asiasanat