Kanta-Häme Hämeenlinna

Kahdelle erilaiselle bussifirmalle yhteinen johto ja toimipaikka – Vekka Liikenne ja Miodex yhdistyvät

Toimitusjohtajaksi Tomi Vasiljev, yrityksissä on yhteensä noin 65 työntekijää.
Miodexin yrittäjä ja toimitusjohtaja Tomi Vasiljev ottaa myös Vekka Liikenteen ohjat toukokuun alusta. Kuva: Pekka Rautiainen
Miodexin yrittäjä ja toimitusjohtaja Tomi Vasiljev ottaa myös Vekka Liikenteen ohjat toukokuun alusta. Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnalaiset linja-autoyhtiöt Vekka Liikenne ja Miodex aikovat hankkia eväitä kasvuun yhdistymällä. Yhtiöt julkistivat perjantaina, että niiden toiminta yhdistetään asteittain.

– Vekan myötä pystymme parantamaan tilausajomatkojen tarjontaa. Voimme vastata tilausliikenteen kasvuun, sanoo Tomi Vasiljev, joka siirtyy toukokuun alusta molempien yhtiöiden toimitusjohtajaksi.

 

Vekka Liikenteen toimitusjohtaja Karoliina Frank pitää yhtiöiden toiminnan yhdistämistä päätöksenä, jolla valittiin kasvu.

– Tämä on yksi tapa kasvattaa liiketoimintaa. Yhtiöiden toiminnan yhdistämisestä syntyy hyötyä, koska yhtiöt ovat niin erilaisia.

Yhtiöt arvioivat myös, että yhdistyminen tuo synergiahyötyjä sekä antaa nykyistä leveämmät hartiat kilpailuun sopimus- ja koululaisliikenteestä.

– Viisi perunaa keittää yhtä helposti kuin yhden. Yksi ihminen voi toimia yhtä hyvin sadan kuin viiden työntekijän toimitusjohtaja, Frank huomauttaa.

Vekka Liikenteellä on 55 vakinaista työntekijää, kun Miodexilla on vakinaisia työntekijöitä vain kymmenen. Miodex maksa kuitenkin palkkaa noin 20 henkilölle.

– Miodexilla on paljon tilausajoja. Se käyttää paljon niin sanottuja heittokuskeja, Frank kertoo.

Frank kertoo, että Miodex myös paljon teettää ja tekee alihankintaa.

Vekka Liikenne on vanha Vekan suvun yhtiö, joka aloitti linja-autolla liikennöinnin vuonna 1931. Tomi Vasiljev osti kumppaninsa kanssa vuonna 2017 Miodexin, jolla oli tuolloin kaksi linja-autoa. Hän on kahdessa vuodessa noin viisinkertaistanut yhtiön kaluston.

Vekka Liikenne ja Miodex yhdistävät asteittain toimintaansa. Miodexin hallinnolliset tehtävät siirretään Vekka Liikenteelle ja molemmat ryhtyvät käyttämään Vekan Parolantien toimipaikkaa.

 

Yhdistämisellä ei ole välittömiä henkilöstövaikutuksia. Molempien yhtiöiden henkilöstöä ja kalustoa ryhdytään käyttämään joustavasti.

Kun Vasiljev siirtyy myös Vekka Liikenteen toimitusjohtajaksi, Tapio Vekasta tulee yhtiöiden liikenteestä vastaava johtaja. Tapio Vekka siirtyi toissa vuonna Vekka Liikenteestä Hämeenlinnan kaupungin omistaman Tekmen johtoon. Kun kaupunki myi viime vuonna Tekmen, toimitusjohtajasopimus katkesi.

Vekka Liikenteen nykyinen toimitusjohtaja Karoliina Frank siirtyy toukokuussa Vekka Liikenteen asiantuntijaksi.

 

Yhtiöt eivät ole julkistaneet, miten osakeyhtiöt juridisesti yhdistetään.

– Nyt kääritään hihat. Kuukauden kuluttua olemme viisaampia, Frank sanoo.

– Olemme neuvotelleet muutoksesta kuukausia, Vasiljev sanoo. HÄSA