Kanta-Häme

Vekka Liikenne varautuu lomautuksiin

Paikallisliikenteen ostoliikenteen tarjouskilpailussa hävinnyt hämeenlinnalainen Vekka Liikenne Oy on aloittanut yt-neuvottelut.

Toimitusjohtaja Tapio Vekka kertoo yhtiön varautuvan leikkaamaan noin 30 prosenttia liikevaihdostaan ja kuluistaan. Hänen mukaansa se edellyttää henkilöstövähennysten ohella myös rakennemuutosta.

Yhtiö aloitti yt-neuvottelut, vaikka Hämeenlinnan hankintapäätös ei ole vielä lopullinen. Yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto käytti otto-oikeuttaan tilaajajohtaja Tarja Majurin viime perjantaina tekemään päätökseen ja käsittelee asiaa uudelleen ensi tiistaina.

– Olimme ehtineet jo ilmoittaa henkilökunnalle neuvotteluiden käynnistymisestä, jotta ehdimme ajoissa reagoida, jos tämä päätös pysyy, Vekka sanoo.

Pitkiä työuria

Vekka Liikenteen palveluksessa on tällä hetkellä 35 työntekijää ja he kaikki ovat torstaina alkaneiden yt-neuvottelujen piirissä. Neuvottelut kestävät toukokuun puoleen väliin ja henkilöstömuutokset astuvat voimaan 2. kesäkuuta, mikäli kaupungin hankintapäätös pysyy nykyisellään.

– Tämän hetken arvion mukaan kesävolyymimme putoaa noin 50 prosenttia ja talvivolyymikin noin 20 prosenttia. Kesällä tarvitaan siis vähemmän väkeä, jolloin luultavasti lomautukset olisi se todennäköisin säästökeino, Vekka sanoo.

Suurin osa yhtiön kuljettajista työskentelee vakituisilla sopimuksilla.

– Osa on ollut talossa 1970-luvulta lähtien eli jo silloin, kun olin polvenkorkuinen, Vekka muistelee.

Hänen mukaansa nyt eletään poikkeuksellisia aikoja, sillä yhtiössä ei ole aiemmin juuri käyty yt-neuvotteluja.

Valtio ei ymmärrä

Vekka Liikenteen liikevaihto on noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Siitä suurin osa tulee Hämeenlinnan seudun paikallisliikenteestä. Tilausajot muodostavat noin 15–20 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.

Toimitusjohtaja korostaa, ettei syytä kaupungin viranomaisia yhtiön heikentyneestä tilauksesta.

– He ovat hoitaneet hommansa viimeisen päälle oikein. Kilpailutus on aina raadollista ja siinä on aina tietyt kriteerit tarjoamiselle ja tarjousten hyväksymiselle.

Sen sijaan Vekka ei anna korkeaa arvosanaa uudelle joukkoliikennelaille, jonka mukaan kunnat eivät voi enää tukea kannattamattomia bussivuoroja entiseen tapaan.

– Ensin lakia laadittaessa ei haluttu kuulla alaa. Myös lain soveltaminen tuntuu olevan aika jääräpäistä. Kyllä tässä toimivaltaisten viranomaisten käsiä sidotaan nippusiteillä niin paljon kuin pystytään, Vekka sanoo. (HäSa)