Kanta-Häme Hämeenlinna

Velssin asema on saanut takaisin vasta yhden hajupäiväkirjan – YIT haluaisi tietää näkyykö kierrätysasfaltin käyttö hajupiikkeinä

YIT Teollisuus oy:n ympäristöpäällikön mukaan uusi tekniikka Velssin asemalla tehoaa hajuihin.
Hämeenlinnan kaupunki tiedotti syyskuussa, että viranomainen voi velvoittaa yhtiötä hakemaan ympäristölupaa, mikäli hajuhaitat todetaan kohtuuttomiksi tuotantokaudella 2020. Kuva: Pekka Rautiainen
Hämeenlinnan kaupunki tiedotti syyskuussa, että viranomainen voi velvoittaa yhtiötä hakemaan ympäristölupaa, mikäli hajuhaitat todetaan kohtuuttomiksi tuotantokaudella 2020. Kuva: Pekka Rautiainen

Asfalttiaseman hajuhaitat ovat kiinnostaneet toistaiseksi vain yhtä naapuria toimittamaan hajupäiväkirjan, joita YIT Teollisuus oy toivoi naapuruston täyttävän marraskuun loppuun asti.

Velssin asema aloitti toimintansa heinäkuussa ja välittömästi alkoivat myös valitukset aseman aiheuttamista hajuhaitoista. Lokakuun alussa valitukset loppuivat.

– Hajupäiväkirjoja kannattaa lähettää, ellei ole vielä lähettänyt. Olisi mahtavaa päästä hyödyntämään vastauksia, yhtiön tuore ympäristöpäällikkö Maiju Räsänen sanoo.

Tuotantokausi Hämeenlinnassa päättyi marraskuussa, mutta Velssin asemalla ehdittiin tehdä muutoksia kierrätysasfaltin käsittelytekniikkaan.

Rummun, jossa bitumipitoista kiviaineista kuumennetaan, tekniikkaa muutettiin osia vaihtamalla. Saksasta tilattiin uusi savukaasujen pesuri, jossa savukaasut kulkevat hajupartikkeleita sitovien kemikaalien kautta. Myös itse asfalttimassaan laitetaan hajua sitovaa kemikaalia.

– Kaikilla näillä on ollut vaikutusta, että hajuhaitta vähenee. Uskon, että keväällä asiat ovat toisin, Yhtiön ympäristöpäällikkö Jame Welin toteaa.

Kierrätysasfaltin hajut yllättivät

Welin pohtii, olisiko myös loppusyksyn säällä, ilmakehän lämpimillä ja kylmillä kerrostumilla, ollut myös vaikutusta hajun leviämiseen – tai leviämättömyyteen.

Hänen mukaansa hajut ja sitä myötä naapurustosta alkusyksystä tulvinut valitusaalto liittyivät erityisesti vaiheeseen, jolloin asemalla hyödynnettiin kierrätysasfalttia. Vastaavia hajuhaittoja ei Welinin mukaan synny, kun asfalttia valmistetaan neitseellisistä raaka-aineista.

Asfalttimassoja on useita erilaisia, joissa käytetään eri määrät kierrätysainesta käyttökohteesta riippuen. Moottoritieasfaltti eroaa esimerkiksi kaduilla ja kentillä käytettävistä.

– Onko joku tietty massanvalmistus, josta erityisesti tulee hajua. Emme olleet varautuneet, että se (kierrätysasfaltin hyödyntäminen) tuottaa ongelmaa. Tekniikka ei ole ollut niin hyvää. Se oli meille yllätys, Welin toteaa.

Hajupäiväkirjojen sisältöä, jos niitä yhtiölle palautuu, verrataan käynnissä olleisiin tuotantovaiheisiin. Näkyykö kierrätysasfaltin hyödyntäminen päiväkirjoissa kenties hajupiikkeinä.

Hajuleviämismalli kertoo hajujen suunnan

Velssistä on tehty myös hajuleviämismalli. Welin kertoo, että Suomessa ei ole hajuraja-arvoja kuten esimerkiksi Hollannissa on ja siksi arvoja on verrattu Hollannissa käytössä oleviin, asfalttiasemille osoitettuihin raja-arvoihin. Malli perustui ajatukseen, että vuoden aikana saa aiheutua tietyn ajan, hetkellistä hajuhaittaa.

– Velssin toiminta menee niihin puitteisiin tällä mittarilla, Räsänen kertoo.

Welinin mukaan hajua näyttää leviävän lähitienoille esimerkiksi Siiriin hetkellisesti. Räsäsen mukaan mielenkiintoista on, että mallinnuksen mukaan hajua leviää Siirin sijasta eniten Velssin suuntaan. HÄSA.

Lue myös: YIT hakee rakennuslupaa Velssin asfalttiasemalle (HäSa 10.10.2018)

Päivän lehti

19.1.2020