Kanta-Häme Hämeenlinna

Velssin kritisoitu asvalttiasema aloitti toimintansa – Tuotantoa jatketaan satunnaisesti myös Tiiriössä kesän ajan

Asvaltin tuotannosta aiheutuvat hajut voivat säästä riippuen ajoittain kantautua läheiselle asuinalueelle.
Ympäristön huomioimiseksi Velssin uudella asvalttiasemalla käytetään viimeisintä teknologiaa Kuva: Pekka Rautiainen
Ympäristön huomioimiseksi Velssin uudella asvalttiasemalla käytetään viimeisintä teknologiaa Kuva: Pekka Rautiainen

Kiistelty asvalttiasema on aloittanut toimintansa Velssissä.

Asemalla ilmassa on asvaltintuotannolle ominainen bitumin haju. Asvalttiaseman rakentaminen herättikin suunnitteluvaiheessa vastustusta läheisellä Siirin asuinalueelle muun muassa hajuhaittojen takia.

YIT:n aluepäällikkö Petri Strengell kommentoi, että asemalta 500 metrin päässä olevalle lähimmälle naapurille saakka asvaltin valmistuksesta syntyvä haju ei yleisesti ottaen yllä. Sopivalla tuulella ja säällä sen voi kuitenkin satunnaisesti haistaa.

Strengell tähdentää, että nämä hajut eivät ole terveydelle haitallisia.

Hajuhaittoja minimoidaan Velssissä uusin menetelmin.

Bitumisäiliöiden huohotuskaasut imuroidaan hönkäkaasupesuriin. Valmistuksessa syntyvät savukaasut johdetaan suodattimeen. Suodattamisen jälkeen piipusta taivaalle pääsee polttoaineen palamisprosessin päästöjä sekä vesihöyryä, joista pölyhiukkaset on puhdistettu. Suodatin on pienen talon kokoinen ja asemalla puhutaankin leikkisästi “pölytalosta”.

– Meillä on viimeisimmän teknologian laitteisto, jotta aseman ympäristölle aiheuttamat haitat olisivat mahdollisimman vähäisiä, Strengell sanoo.

Käytännön syistä asvalttiasema ei voi sijaita kovin kaukana alueesta, jonka käyttöön asvalttia tuotetaan, eli Velssin tapauksessa Hämeenlinnasta. Jos asvaltti jäähtyy liikaa, sitä ei voida levittää.

Mitä kauemmaksi asvaltti kuljetetaan, sitä kuumempana se täytyy valmistaa. Asvaltin valmistuksessa syntyvä haju taas on sitä voimakkaampi, mitä kuumempana asvalttimassa tuotetaan.

 

Ekologisempaa asvaltin tuotantoa

Rekkaliikenteen melu- ja pölyhaittojen minimoimiseksi YIT asvaltoi asemalle johtavan tien.

Asemalta lähtee päivittäin keskimäärin kaksikymmentä kuorma-autollista asvalttia. Ajoittain määrä voi nousta noin neljäänkymmeneen kuormalliseen, mikäli tekeillä on suurempi projekti.

Töitä asemalla tehdään pääsääntöisesti yhdessä vuorossa kahden työntekijän voimin. Tuotanto aloitetaan yleensä puoli kuudelta aamulla ja lopetetaan kolmen–neljän maissa iltapäivällä. Poikkeustapauksissa asvalttia voidaan tehdä yölläkin, ja siihen on vaadittavat viranomaisluvat.

Aseman talviseisokki alkanee marras–joulukuussa ja työt aloitetaan jälleen keväällä hieman ennen vappua.

Velssin asema on tuotantoteholtaan YIT:n aiempaa Tiiriön asemaa tehokkaampi.

Myös ekologisia seikkoja on myös pystytty huomioimaan paremmin. Asvaltin tekoon käytettävä kiviaines tulee aivan aseman naapurista ja modernimman kaluston ansiosta vanhaa asvalttia voidaan hyötykäyttää kierrätysmateriaalina entistä tehokkaammin.

YIT:n Hämeenlinnan aiempi asvalttiasema Tiiriössä Mäkelän teollisuusalueella on yhä käyttökuntoinen ja todennäköisesti siellä tehdään tuotantoa vielä kesän aikana.

– Käyttö on satunnaista ja vain muutamia päiviä, Strengell sanoo.

Kun vanhalla asemalla olevat raaka-aineet on käytetty loppuun, asema puretaan ja sen osat hyötykäytetään. Asema puretaan kuluvan vuoden aikana. HÄSA

 

Lue myös: Velssin asvalttiasema käynnistyy heinäkuussa – Valitukset on käsitelty

 

Velssin asvalttiasema

YIT rakensi Velssiin uuden asvalttiaseman, koska vanha asema Tiiriön Mäkelän teollisuusalueella aiheutti haju- ja muita haittoja alueen asukkaille ja läheisten työpaikkojen työntekijöille.

Asvalttiaseman siirto on kuohuttanut Velssin seudun asukkaita, ja aseman siirtymistä vastustettiin adresseilla, kanteluilla ja valituksilla.

Ympäristöystävällistä asvalttia

Velssin asema siirtyy käyttämään ympäristöystävällisempää nestekaasua ensi vuonna kun lupa viranomaisilta saadaan.

Asemalla on valmiudet valmistaa matalalämpöasvalttia, jonka hiilijalanjälki ja hajuhaitat ovat pienemmät kuin tavallisella asvaltilla.

Aseman raaka-aineena käytetään myös kierrätettyä asvalttia.