Kanta-Häme Hämeenlinna

Veneilijöiden palvelut paranemassa Laivarannassa

Hämeenlinnan kaupunki selvittää parhaillaan, voitaisiinko Laivarantaan sijoittaa uusi veneiden tankkauspiste. Rannassa sijaitsee jo septitankki, jonka saa jatkossa auki ympäri vuorokauden puhelinsovelluksella. Kuva: Pekka Rautiainen
Hämeenlinnan kaupunki selvittää parhaillaan, voitaisiinko Laivarantaan sijoittaa uusi veneiden tankkauspiste. Rannassa sijaitsee jo septitankki, jonka saa jatkossa auki ympäri vuorokauden puhelinsovelluksella. Kuva: Pekka Rautiainen

Kaupunki suunnittelee veneiden tankkauspistettä Hämeenlinnan Laivarantaan mahdollisesti nykyisen septitankin läheisyyteen Vanajaveden rantaan.

Asiaa valmistelevat kaupungin elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys oy ja Linnan Infra -liikelaitos.

Kaupunki havahtui tankkauspisteen puuttumiseen viime vuoden lopulla Suomen Meripelastusseuran jäsenyhdistyksen Hämeenlinnan Järvipelastajat ry:n tuotua asian kaupungin tietoisuuteen.

Virvelinrannan jälkeen lähin tankkauspiste Valkeakoskella

Niin yhdistys itse kuin virkistysveneilijätkin joutuivat loppusyksystä 2018 tilanteeseen, jossa Hämeenlinnassa ei pystynyt tankkaamaan veneitä Virvelinrannan yksityisen tankkauspisteen sulkeuduttua kesäkauden päätteeksi.

– Jouduimme kaksi kuukautta tuomaan peräkärryllä polttoainetta rantaan ja tankkaamaan meidän isompaa pelastusvenettämme siten, kuvailee yhdistyksen puheenjohtaja Kari Lahtinen.

Tankkauspistettä ei ole myöskään Janakkalassa eikä Hattulassa, vaan lähimmät löytyvät Valkeakoskelta Apianrannasta ja Kirkkorannasta.

– Kutsuimme alkuvuodesta kaikki veneilyseurat koolle ja mietimme, mitä Hämeenlinnan kaupunki voisi tehdä niin virkistys- kuin viranomaisveneilyn hyväksi, kertoo apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo.

Septitankki palvelee jatkossa puhelinsovelluksella

Parannusta on myös luvassa Laivarannassa olevan septitankin käyttöön. Sen on saanut aiemmin auki vain silloin, kun Rantakasino on ollut avoinna, mutta jatkossa avaus toimii puhelinsovelluksella ympäri vuorokauden.

Uusi tankkauspiste piti saada täksi veneilykaudeksi, mutta lupaprosessin, kuten ympäristöluvan, takia tämä ei ehkä toteudu.

– Siihen tulisi määräysten mukainen turvasäiliö, jonka pitäisi olla myös kaupunkikuvallisesti hyvän näköinen. Yksi öljy-yhtiö on kiinnostunut yhteistyöstä, Isosuo kertoo.

Virvelin Rantaravintola harkitsee nyt tankkauspisteen jatkoa

Virvelin Rantaravintolan yrittäjä Minna Mäkinen ei osaa vielä sanoa, aikooko hän enää tänä kesänä tai jatkossakaan pyörittää Teboilin tankkauspistettä veneilijöille.

Kaupungin suunnitelmista hän kuuli Hämeen Sanomilta.

– Tämä tieto vaikuttaa ensi viikon neuvotteluihini Teboilin kanssa. Taloudellisesti ei ole järkevää pitää kahta tankkauspistettä näin lähekkäin.

– Kannattavampaa kaupungille olisi ruopata meidän lahtemme syvemmäksi ja merkkauttaa Virveli viralliseksi tankkauspisteeksi. Silloin olisi mahdollista hankkia tänne korttiautomaatti, ja tankkaus olisi mahdollista kellon ympäri.

Vierasvenepaikat kaupungin nettisivuille

Veneilijät ovat esittäneet kaupungille myös toiveita vierasvenepaikkojen lisäämisestä.

Kaupungilla on niitä virallisesti viisi, mutta vapaita laituripaikkoja on olemassa enemmänkin. Kaupunki selvittää tilanteen ja tiedottaa jatkossa vierasvenepaikoista nettisivuillaan.

Kaupunki on lisäksi tehnyt SMPS Hämeenlinnan Järvipelastajat ry:n kanssa 3 000 eurolla kokeiluluonteisen yhteistyösopimuksen veneilykaudeksi 2019. Yhdistys operoi kahdella pelastusaluksella Vanajavedellä muun muassa Linnanniemen ja Kantolan tapahtumien aikana turvaamassa turvallisuutta.

– Tähän asti emme ole juurikaan saaneet tästä korvausta, vaan olemme maksaneet polttoaineet ja muut itse, Kari Lahtinen kertoo.

Yhdistys toimittaa lisäksi kaupungille kuva- ja videomateriaalia, jota kaupunki hyödyntää matkailumarkkinoinnissaan. Yhdistys toimii Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen alaisuudessa ja on hälytettävissä hätäkeskuksen kautta. HÄSA