Kanta-Häme Riihimäki

Veren häät -tanssiteos levittäytyy koko lasimuseoon - katso video

Sini Mäenpää ja Riku Koskinen tanssivat Lorcan traagisen näytelmän Veren häät.

– Halusimme tehdä jotakin intohimoista ja syvää, sanoo Taru Kivinen.

Adjektiivit alkoivat saada lihaa luiden ympärille, kun tanssija Sini Mäenpää sai tukea hankkeelle Hämeen kulttuurirahastolta.

Teokseksi valikoitui Federico García Lorcan Veren häät, jonka hän kirjoitti 1932.

– Nuorempana ajattelin, että näytelmä on tosi korni, koska siinä laitettiin naiset nurkkaan. Mutta vanhempana olen tajunnut, että se kertookin vahvasta naisesta, joka tekee itsenäisiä päätöksiä, sanoo Kivinen.

– Ja se sopi mielestäni loistavasti Sinille, joka on inspiroiva ja jumalaisen kaunis tanssija.

 

Tammikuussa kantaesityksensä saavassa sataprosenttisen riiihimäkeläisessä esityksessä yhdistyy tanssi, tarina ja musiikki.

Mäenpää tanssii yhdessä Riku Koskisen kanssa ja kertojana esityksessä toimii näyttelijä Katja Peacock.

Poikkeukselliseksi teoksen tekee sen esityspaikka: Suomen lasimuseo.

Museon rakenteet ja lattiamateriaalit ovat tanssijoille tuttuja aikaisemmin tehdyltä yksityiskeikalta, mutta nyt heillä on käytettävissään tilaa moninkertaisesti: aula ja portaikon lisäksi kaksi salia.

– Minua kiehtoo se, että yleisö pääsee kiertämään. Kun siirrytään paikasta toiseen, päästään ehkä myös tunnelmasta toiseen, sanoo Kivinen.

 

Lasimuseo on suhtautunut alusta lähtien tuotantoon innostuneesti. Koska museo on tammikuussa kunnostustöiden takia yleisöltä suljettu, isossa salissa ei tanssitaiteilijoiden tarvitse varoa edes lasitaidetta.

– Tilat ovat tanssijalle upeat ja inspiroivat. Ne puhuttelevat, sanoo Mäenpää.

Veren häiden koreografia on Mäenpään ja Koskisen oma. Tyylilaji on Mäenpään mukaan nykytanssi.

– Koska meillä on Rikun kanssa molemmilla kuitenkin klassista pohjaa, se näkyy tavassa, jolla teemme koreografioita.

 

Elokuvanharrastajat saattavat muistaa 1980-luvun alkupuolelta Lorcan maanmiehen Carlos Sauran ohjauksen Veren häistä, joka perustui flamencoon.

Mäenpäältä onkin kyselty, näkyykö espanjalaisuus myös heidän tanssissaan.

– Ei.

Näytelmä kertoo kahdesta keskenään riidoissa olevasta suvusta ja koska kysymys on tragediasta, totta kai myös intohimoisesta rakkaudesta.

Morsiamen roolin tanssiva Mäenpää ei halua avata tarinan kulkua liikaa, mutta sen hän paljastaa, ettei tunteiden kirjolta kannata odottaa aivan ensimmäiseksi hilpeyttä.

– Tanssimme heijastaa hämmennystä, epätoivoa, surua, vihaa. Voimakkaita tummia tunteita, luonnehtii Mäenpää. HÄSA

 

Vain neljänä päivänä

Tanssiteos perustuu espanjalaisen Federico García Lorcan näytelmään.

Tanssi ja koreografia: Sini Mäenpää ja Riku Koskinen.

Kertoja: Katja Peacock.

Ohjaus: Taru Kivinen.

Asut: Atte Venäläinen.

Esitykset: ma 28.1. klo 19 (kantaesitys), ti 29.1. klo 19, ke 30.1. klo 14, su 17.2. klo 13 ja 16.

Liput myynnissä Suomen lasimuseon lipunmyynnissä 30.12. asti ja sen jälkeen tuntia ennen esitysten alkua.

Teos on saanut tukea Hämeen kulttuurirahastolta.

Espanjalainen Carlos Saura ohjasi tarinasta kuuluisan flamenco-elokuvan Bodas de Sangre vuonna 1981.