Kanta-Häme

Verkatehtaalla nestemäistä dynamiittia

– Kahdellakympillä keulimissimulaattoriin! Kuka uskaltaa kokeilla? Ensimmäinen pääsee kympillä! Eikö kukaan? Freestyle motocross -tempuistaan tunnettu hurjapää Jussi Seljas kailotti lauantaina Verkatehtaan etupihalla.

Keulimisalustan päälle asennettu 1000-kuutioinen moottoripyörä herätti kiinnostusta, mutta myös hermostuneita naurahduksia lauantaina Hämeenlinna Bike Show -tapahtuman yleisön keskuudessa.

– Jopa 50-kiloiset tyttöset ovat keulineet tällä nokan kohti taivasta. Rohkeasti vaan kokeilemaan, etupyörään kiinnitetty liina estää katolleen lentämisen, Seljas kannusti.

Eräs herrasmies lupasi kustantaa kympin maksavan kokeilun, mikäli joku vain hyppäisi simulaattorin selkään.

Syöttiin tarttui helsinkiläinen Emil Länsivirta, joka sai prätkän nokan korkeuksiin noin sekunniksi neljännellä yrityksellään – kovan kaasuttelun ja raikuvien aplodien saattelemana.

Yleisön edessä keuliminen kirvoitti hikikarpalot tapahtuman ensimmäisen rohkean otsalle.

– Pitihän sitä kokeilla, kun kerran tarjottiin. Ei se kuitenkaan aivan helppo juttu ollut, mopolla ja moottoripyörällä ikänsä ajellut Länsivirta tunnusti.

Ennen suoritusta Seljas oli näyttänyt mallia, kuinka simulaattorilla keulitaan reteästi.

– Ennen kaikkea se vaatisi enemmän kokemusta. Missään nimessä en lähtisi kadulla samaa kokeilemaan, Länsivirta naurahti.

Viidettä kertaa järjestetty ilmaistapahtuma pamahti Verkatehtaan etupihalla käyntiin kuin Harley Davidson.

Lauantai oli tehty moottorinjyrinästä ja bensankatkusta.

Ihmetystä herätti myös ärjyääninen, viisimetrinen ja 1000-heppainen drag racing -moottoripyörä.

Prätkä on kuin Batmanin vakiokaluston kuvastosta. 390-kiloista pyörää ajetaan vatsallaan makuuasennossa.

– Tämä peli kulkee nitrometaanilla, eli nestemäisellä dynamiitilla, kiihdytysajon hallitseva euroopanmestari Samu Kemppainen kertoi pyörästään.

Vantaalaisen mukaan kilpuri kiihtyy nollasta sataan alle sekunnissa.

Neljässä sekunnissa mittarissa on jo 300 kilometrin tuntivauhti. Löpöä kuluu 12–14 litraa 400 metrin kiihdytyksessä.

– Kuudessa ja puolessa sekunnissa taulussa on ollut parhaimmillaan liki 384 kilometrin tuntivauhti. Peliä ei ole ahdettu turbolla, vaan se on vapaasti hengittävä.

Koska vauhti kiihtyy kilparadoilla päätähuimaavaksi, korostuvat käsittelytaidot ja turvallisuus.

– Olen ajanut seinään ja pitkäksikin, mutta ikinä en ole kaatunut. Jarruttaa ei voi kovassa vauhdissa, sillä se nostaa pyörän pystyyn.

Menopelin moottori on suojattu erikoisvahvistetuin räjähdysremmein.

– Jos esimerkiksi takasylinteri räjähtää, on kuski entinen ilman remmejä. Prätkä pitää huoltaa päivittäin, ja jokaisen 7–8 kisavedon jälkeen on remontin paikka.

Toinen toistaan makeampien prätkien lisäksi tarjolla oli esityksiä, kustomoituja autoja ja bikenik-eväsretkiä. HÄSA

Menot