Kanta-Häme

Verkatehtaalle tullaan maakunnan rajojen takaa

Hämeenlinnan kulttuuritapahtumiin osataan tulla kauempaakin kuin maakunnan rajojen sisäpuolelta.

Tämä yllätti sekä Verkatehtaan että kaupungin konserttituotannosta vastaavan Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiön. Molemmat ovat tänä vuonna teettäneet opiskelijatyönä pienimuotoisen yleisötutkimuksen.

Verkatehtaan kyselyn teki Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelija opinnäytetyönsä osana maaliskuussa, ja säätiön tutkimus oli osa Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijan opintoja tänä syksynä.

Pienimuotoisuudesta huolimatta tutkimukset antoivat osviittaa siitä, mistä konsertti- ja tapahtumayleisö tulee.

– Yleisöä kertyy ydinalueen lisäksi esimerkiksi Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Lopelta, Valkeakoskelta ja Akaasta. Jopa neljännes tulee Hämeen Sanomien levikkialueen ulkopuolelta, kertoo Verkatehtaan toimitusjohtaja Jouko Astor.

Esimerkiksi elokuviin Verkatehtaalle tullaan mieluusti liitoskuntien takaakin.

Säätiö ei ole vielä tuttu

Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiössä hämmästyttiin siitä, että kaikista heidän kyselyynsä vastanneista kymmenesosa tuli konsertteihin pääkaupunkiseudulta, nettikyselyyn vastanneista jopa neljännes.

Muuttavatko nämä tiedot toimintaanne?

– Ainakin pitäisi – tämä herättää pohtimaan viestintäämme. Miten kertoa toiminnasta myös Pirkanmaalla ja Uudellamaalla. Ei silti ole ensisijainen arvo houkutella esimerkiksi tamperelaisia kävijöitä, Astor sanoo.

– Painopiste pysyy Kanta-Hämeessä, mutta pohdimme koko ajan uusia markkinointistrategioita. Vastaajat kertoivat kaipaavansa enemmän ennakkotietoa, kuten lehti-ilmoituksia, kertoo säätiön tuottaja Tatu Pohjola.

Verkatehdas ja säätiö teettävät kyselyjä ja ottavat alan opinnäytetöitä vastaan samasta syystä: pysyäkseen kärryillä siitä, keitä tapahtumissa käy ja mitä heidän mielessään liikkuu.

”Jotta kohtaamisia yleisön ja esiintyjien välillä syntyy”, kuten Jouko Astor muotoilee.

Säätiön pieni aineisto tuotti ristiriitaistakin tietoa: konserteissa vastanneista 112 ihmisestä 97 prosentti kertoi seuraavansa konsertteihin liittyviä kirjoituksia – silti säätiö ei ollut tuttu 60 prosentille vastaajista.

– Tämä asia vaatii lisää työtä, Pohjola sanoo.

Ensi syksynä isompi tutkimus

Verkatehtaan kysely kattoi Vanaja-salin, taidemuseon, Galleria Koneen, Bio Rexin, Hämeenlinnan teatterin ja Suisto-klubin. Ihmiset vastasivat sähköpostitse. Vastauksia kertyi 381.

– Lukumäärä on hyvä, mutta vinoutta aiheuttaa se, että maaliskuussa ohjelmisto ei ole kirjavimmillaan. Viihdetapahtumia ei silloin ollut, Astor kertoo.

Säätiö kysyi kolmessa Vanaja-salin konsertissa ja internet-sivuillaan. Vastaajia kertyi yhteensä 227.

Astor suunnittelee teettävänsä ensi syksynä, vuoden vilkkaimpaan tapahtuma-aikaan, kattavamman kyselyn, jonka toteuttaisi riippumaton tekijä.

Säätiöllä jatkotutkimukset ovat varovaisessa harkinnassa. Budjetti sanelee, onko riippumattomiin kyselijöihin varaa vai onko jatkossakin tilausta opiskelijatöille.

Astor huomauttaa, etteivät kyselyjen vastaukset aina muutu toiminnaksi, vaikka kyselyt vähentävätkin musta tuntuu -pohjalta tehtyjä ratkaisuja.

– Monilla on käsitys siitä, millaista toiminnan pitäisi olla, vaikkei itsellä olisikaan aikeita osallistua siihen. (HäSa)