Kanta-Häme

Verkko imee osan kirjepostista

Yhä useampi suomalainen vastaanottaa laskut, palkkalaskelmat ja muun asiapostinsa sähköisinä kirjeinä perinteisen kirjepostin sijaan.

Itellan Netposti-palvelun kautta liikkuva palvelu saavuttaa vastaanottajansa keskimäärin 1–2 vuorokautta perinteistä paperiversiota nopeammin.

Netposti-palvelusta vastaava johtaja Tommi Björklund kertoo palvelulla olevan nyt noin 465 000 käyttäjää. Määrä kasvaa noin 10 000 uuden käyttäjän kuukausivauhdilla. Palvelun tarkoituksena ei ole syrjäyttää perinteistä kirjepostia, joskin näinkin saattaa tapahtua, Netpostin käyttö laajenee.

– Tavoitteena on, että Netpostista tulisi ihan samanlainen postilaatikko kuin mitä fyysinen postilaatikko on. Se on vaihtoehto niille, jotka haluavat vastaanottaa postinsa sähköisesti, Björklund sanoo.

Valtaosa asiapostista liikkuu vielä perinteisinä kirjeinä lähettäjältä vastaanottajalle. Björklund uskoo tilanteen pysyvän tällaisena vielä pitkään, paperikirjeen pikakuolemaan hän ei usko.

– Sähköinen kasvaa jatkuvasti. Uskon, että tällä tavalla mennään pari vuosikymmentä, paperikirje ei ole katoamassa minnekään.

Turvallisempi kuin sähköposti

Sähköisiä kirjeitä lähettävät pääasiassa yritykset, vaikka periaatteessa yksityisten ihmistenkin olisi mahdollista lähettää sähköistä postia toisilleen.

Maaliskuun alussa Itella tiedotti Suomen kymmenestä suurimmasta työnantajasta kahdeksan lähettävän palkkalaskelmansa Netpostin kautta. Näiden yritysten joukossa ovat mm. Finnair, Kesko ja S-ryhmä. Sähköisen jakelun on laskettu säästävän yrityksiltä silkkaa rahaa, sillä sähköinen jakelu on noin puolet edullisempaa perinteiseen kirjejakeluun verrattuna.

Mutta miksi kuluttaja vaivautui ottamaan laskut vastaan Netpostin kautta, kun samat laskut voi saada suoraan omaan verkkopankkiin?

– Netposti on pankeista riippumaton vaihtoehto, ihminen voi halutessaan maksaa missä tahansa pankissa laskunsa. Se on kätevä, jos haluaa kilpailuttaa pankkiasiansa ja lainansa ja vaihtaa pankkia.

Entä mikä on Netpostin ja sähköpostin ero?

– Keskeisin ero on se, että Netposti on tietoturvallinen kanava. Myöskään roskapostia sähköpostiin ei tule, koska Netpostissa vastaanottaa itse päättää, keneltä vastaanottaa viestejä.

Suoramainontaa Netpostin kautta pystyisi periaatteessa lähettämään, mutta käytännössä mainokset eivät sitä kautta liiku. Itellassa suunnitellaan kuitenkin palvelua, jossa vastaanottaja voisi itse tilata järjestelmän kautta tiettyjä mainoksia – esimerkiksi huonekaluliikkeiden mainoksia – tietyksi ajanjaksoksi. (HäSa)