Kanta-Häme

Verkkobisnes vaatii vaivannäköä

Juha Kallio paketoi asiakkaan tilaamat maastokengät Erämaailman kassalla. Asiakasta vaan ei näy. Hän on ostanut jalkineet verkkokaupasta, internetissä.

Erämaailmassa ollaan ylpeitä vastikään tuunatusta nettikaupasta, ja syystäkin. Sen liikevaihdon arvioidaan nousevaan miljoonaan tänä vuonna.

Erämaailman verkkokauppa onkin selvästi tuottoisampi bisnes kuin kivijalkamyymälä Raatihuoneenkadulla. Yrittäjä Jukka Niemi näkee huolellisesti suunnitellussa ja toteutetussa nettikaupassa menestymisen mahdollisuudet.

Siksi Erämaailmaan on palkattu tämän vuoden alusta verkkoliiketoiminnan kehittäjä, Petteri Erkintalo. Hän on tehnyt pitkän uran muun muassa verkkokauppojen ja hakukoneiden parissa. Erkintalo näkee kaupankäynnin siirtyvän yhä vain enemmän internettiin.

– Huolella rakennettu verkkokauppa voi onnistua. Käsittääkseni suomalaisten verkkokauppojen nettomäärä on pysynyt jokseenkin samana, koska sitä mukaa kuin uusia perustetaan, vanhoja kaatuu, Erkintalo sanoo.

Kymppitonnin investointi ja jatkuva ylläpito

Erämaailman verkkokauppaan on tähän mennessä investoitu noin 10 000 euroa. Niemen ja Erkintalon kokemuksen mukaan menestyvän verkkokaupan eteen on tehtävä valtava määrä työtä.

– Ylläpito vaatii aivan älyttömästi aikaa, Niemi huokaa.

Hän harkitseekin pelkästään verkkokaupan hoitamiseen keskittyvän työntekijän palkkaamista. Nyt nettipuotia hoidetaan kivijalkaliikkeen henkilökunnan voimin.

Niemen ja Erkintalon mukaan olennaista on, että verkkokaupalla on kunnon varasto. Asiakas ei jaksa odottaa ostoksensa toimittamista viikkotolkulla.

Erämaailman tuotevarasto syntyy synergiaetuna kivijalkamyymälän valikoimasta.

– On kivijalkaliikkeestä muutakin hyötyä. Sen ansiosta olemme oppineet tuntemaan asiakaskuntamme, Erkintalo huomauttaa.

Käytettyä tavaraa palautetaan röyhkeästi

Verkkokauppoja edustaa asiakkuusmarkkinointiliitto, jonka toimitusjohtajan Jari Perkon mukaan vastuuton kuluttaminen on lisääntynyt verkkokaupassa.

– Se tarkoittaa sitä, että ostetaan esimerkiksi juhlavaate, ja sitten se palautetaan käytettynä juhlien jälkeen. Jotkut ostavat television urheilukisojen ajaksi, ja yrittävät kisojen jälkeen palauttaa sen, Perko sanoo.

Hänen mukaansa on mahdotonta laskea, mikä on suomalaisen verkkokaupan palautusprosentti, koska verkkokauppiaat antavat nihkeästi tietoja.

Lisäksi palautusprosentti riippuu täysin tuoteryhmästä. Esimerkiksi vaatteiden palautusprosentti voi olla jopa 50.

Retki- ja erätarvikkeita myyvässä Erämaailmassa palautusprosentti on vain 7. Sen lisäksi vastuuton kuluttaminen on olematonta.

– Suurin osa asiakkaistamme on aikuisia, ja he eivät käyttäydy vastuuttomasti, Jukka Niemi ja Petteri Erkintalo selittävät.

Verkkokaupan kannattavuutta laskiessa ei kannata tuijottaa pelkkää palautusprosenttia. Nettikaupan luonteeseen kuuluu, että asiakas tilaa esimerkiksi kolme samanlaista takkia mutta erikokoisina. Silloin asiakkaan on alun perinkin tarkoitus palauttaa kaksi takkia, kunhan on ensin sovittanut ne kotonaan.

Verkkokaupan palautukset maksullisiksi

Suomen lainsäädännön mukaan verkkokaupan ostosten palauttamisen tulee olla asiakkaalle ilmaista. Tähän on tulossa muutos kesällä 2014.

Taustalla on EU-lainsäädäntö, joka nyt otetaan Suomessakin käyttöön. Uutta lakia tullaan soveltamaan kauppoihin, jotka tapahtuvat 13.6.2014 jälkeen.

Siitä lähtien verkkokauppias voi halutessaan veloittaa palautuskulut asiakkaalta. Suomi on tähän mennessä ollut ainoa EU-maa, jossa palautuskulut maksaa myyjä.

– Palautuskuluja ei kuitenkaan ole pakko maksattaa asiakkaalla, Jari Perko vinkkaa.

Verkkokaupan palautusten aikaraja määräytyy verkkokaupan kotimaan mukaan. Esimerkiksi Suomessa ja Saksassa se on 14 vuorokautta, mutta Iso-Britanniassa ja Ranskassa vain seitsemän työpäivää. (HäSa)

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic