Kanta-Häme

Verkkokaupan ongelmia ratkova kaksikko voitti Kanta-Hämeen kasvuyrityskilpailun

Eezery Enterprise oy:n Vesa Jäppinen ja Marko Romppanen saivat yritysideansa omista arkisista tarpeistaan, kun heillä oli tavaraa, joita täytyi hakea ja viedä.

– Tunnistimme verkkokaupan ongelman. Tavaraa ei tule silloin, kun ihmiset ovat paikalla, Romppanen sanoo.

Romppanen on hallituksen puheenjohtaja ja Jäppinen varatoimitusjohtaja.

Kaksikko osallistui Kanta-Hämeen kasvupolkuun, kun he tunnistivat tarpeensa tuelle ja avulle.

– Saimme tuomareilta kehitysideoita ja näkemyksiä, mihin meidän kannattaa liiketoimintaamme viedä, Jäppinen kertoo.

 

Kanta-Hämeen kasvupolku on ohjelma, joka järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun tukiohjelmaa, Kasvu Openia.

Kasvupolulle valittiin 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 34 hakijan joukosta.

Jäppinen ja Romppanen hakivat mukaan toista kertaa. Edellisellä kerralla he eivät päässeet hakuvaiheesta jatkoon. Romppasen mukaan he tekivät tuolloin huonon hakemuksen.

– Täällä on niin kova taso, että tänne ei pääse niin vain sisään, Romppanen toteaa.

Jäppinen oli skeptinen, kun lähti mukaan, mutta osallistuminen osoittautui erinomaiseksi ideaksi.

– Voitto tietysti kruunasi kaiken, mutta olemme saaneet myös runsaasti konkreettista hyötyä yrityksen kehittämiseksi, hän toteaa.

Toinen tärkeä anti kasvupolkuun osallistumisessa oli verkostoituminen.

– Täällä on ollut hyvä jengi. Ihmiset ovat olleet todella avoimia ja olemme jo sopineet monien kanssa yhteistyöstä, Romppanen kertoo.

 

Verkkokauppa kasvaa voimakkaasti ja toimivalle kuluttajalogistiikalle on suuri tarve.

– Ainoa järkevä tapa muuttaa kulurakennetta oli joukkoistaminen, Jäppinen sanoo.

Prosessi vaati kaksikolta aluksi digitaalisen alustan ja kuljettajien koulutuksen.

Romppanen sanoo, että iso huoli alkuun oli nimenomaan se, saavatko he kuljettajia. Nyt yrityksellä on jo vajaa 3000 rekisteröitynyttä kuljettajaa.

Eezeryn tarkoituksena on muotoilla yhdessä verkkokauppojen logistisen ketjun palvelukokonaisuus, joka takaa hyvän asiakaskokemuksen.

Jäppinen sanoo, että heillä on kaksi selkeää asiakaskuntaa, isot kauppaketjut ja verkkokaupat sekä pienemmät yritykset, jotka tarvitsevat satunnaisesti nopeita kuljetuksia.

Yrityksen lähitulevaisuuden tavoitteena on laajentaa toimintaa siten, että kuluttajat voivat lähettää palvelun kautta toisilleen kuljetuksia. HäSa

Päivän lehti

23.1.2020