Kanta-Häme

Verkkoyhtiö tuo pelon nousevista autoilun veroista

– Valitettavasti sekä autoilijoille että autokauppiaille syntyy pelko, että autoilun verot nousevat, Auto-Ilveksen yrittäjä Pertti Liuksiala, 64, sanoo.

Liuksiala epäilee Suomen mahdollisuuksia edes viedä läpi hanke liikenneverkkoyhtiöstä. Investointi on iso Suomen 2,7 miljoonalle henkilöautolle.

– Hollannissa ja Saksassa on suunniteltu vastaavaa tapaa kerätä autoilusta veroja. Näissä maissa suunnitelmista on jouduttu luopumaan.

– Meillä on jo polttoainevero. Eikö se verota juuri autoilusta?

Liuksiala muistuttaa, että uusien henkilöautojen myynti ei ole tyydyttävällä tasolla. Ei, vaikka viime vuoden runsaan 118 000 auton myynti oli korkein useaan vuoteen.

– Käyrä oli selkeästi ylöspäin. Romutuspalkkio toi kuitenkin noin 5 000 auton rekisteröinnin viime tammikuulle. Nykyisellä myynnillä Suomen henkilöautot eivät edes uusiudu.

Liuksialan mukaan vuonna 2008 oli viimeksi myynti, josta jää jotakin tuloja. Tuolloin myytiin Suomessa noin 140 000 uutta autoa.

– Jos Arkadianmäellä sanotaan A tai B, sillä tarkoitetaan autoja ja bensiiniä. Niistä puhutaan siinä mielessä, että verot nousevat.

– Autokaupalle se taas tarkoittaa, että ovipumppu ei käy.

Liuksiala toivoo hallittuja muutoksia autoilun verotukseen. Hän ei halua puheita verotuksen kiristämisestä eikä epävarmuutta. Nykyinen pieni autoveron kevennys, joka tehdään neljässä vaiheessa, saa häneltä kiitosta.

– Jos autoveroa oikeasti laskettaisiin, se lisäisi myyntiä. Kun vuonna 2003 autoverotukseen tehtiin pieni kevennys, myynti lähti heti nousuun. Lisämyynnillä saataisiin älyttömästi entistä suuremmat verotulot.

– Kamelin selkäkin jossakin vaiheessa katkeaa.

Hallituksen energia- ja ilmastostrategian mukaan Suomessa pitäisi olla 200 000 sähköautoa vuonna 2030. Liuksialan mielestä tavoite on realistinen.

– Kaupunkiajossa sähköauto on aivan mahtava ajoneuvo. Ne on kehitetty jo sellaisiksi, että ne ovat vaihtoehto muille henkilöautoille.

Hän huomauttaa, että sähköautojen yleistymisestä huolimatta tarvitaan edelleen myös muita henkilöautoja.

Kun Osuuskauppa Hämeenmaa osti Hämeen Tehoauton runsas vuosi sitten, Pertti Liuksiala jäi Hämeenlinnan viimeiseksi merkkiautokaupan yrittäjäksi. Ketjut tai suuret yritykset omistavat muut merkkiautoliikkeet.

– Olen saanut palautetta, että ihmiset pitävät omistajan kohtaamisesta. Pidän itsekin siitä, että olen siellä, missä asiakkaat.

Liuksiala myöntää, että suuri yrityskoko voi helpottaa isoja investointeja. Hän kuitenkin toteaa, että Auto-Ilves on jo tehnyt suuret investoinnit. Tilat nykyaikaistettiin vuonna 2010.

– Yrittäjä tekee asiat pitkäjänteisesti. Meillä kvartaali on kymmenen vuotta.

Auto-Ilves on myös eräällä toisella tavalla poikkeuksellinen hämeenlinnalainen merkkiautoliike. Sen toimipaikka on Idänpäässä, kun muut autoliikkeet ovat vastakkaisella puolella kaupunkia. Liuksialan mielestä Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa ei ole suuri ongelma ajaa keskussairaalan takaa Idänpäähän.

– Yritys on toiminut yli 30 vuotta tällä tontilla. Olemme vilkkaan väylän varrella. Väitän, että yhdelläkään toisella Hämeenlinnan merkkiliikkeellä ei ole käytössään yhtä isoa pihaa.

Auto-Ilveksellä on myymälä myös Hyvinkäällä. Liuksiala pitää molempia kaupunkeja ja yrityksen autoliikkeitä helposti tavoitettavina.

– Helsinki ja Tampere laajentuvat. Niiden välillä olevien kaupunkien on myös pakko kasvaa.

Yrittäjä toivoo, että Hämeenlinnaan luotaisiin nimenomaan uusia työpaikkoja.

– Työpaikoista on pulaa. Uskon, että asuntotuotantoa tulee, jos on työpaikkojakin.

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic