Kanta-Häme

Verkossa Piparkakkutalo on Hämeenlinnan helmi

Englanninkieliselle TripAdvisor-nettisivustolle on viimeisen vuoden aikana tullut monia arvioita myös kantahämäläisistä yrityksistä.

Maailman suurin matkailusivusto ilmoitti tämän vuoden helmikuussa saaneensa rikki 150 miljoonan arvostelun ja mielipiteen rajapyykin. Mukana on 3,7 miljoonaa majoituspaikkaa, ravintolaa ja nähtävyyttä 34 maassa.

Hämeenlinnassa sijaitsevat kohteet ovat saaneet sivustolla lähes 400 arvostelua. Ravintoloista paras keskiarvo on Piparkakkutalolla, jonka yhteensä 42 arvion keskiarvo on 4,5 tähteä.

Tämän kunniaksi ravintola sai sivustolta postitse kirjallisen sertifikaatin valinnasta alueen parhaaksi ravintolaksi. Maininta löytyy myös ravintolan kotisivulta.

Kansainvälistä markkinointia

Ravintolan saliesimies Jaana Hirvonen pitää TripAdvisorin vahvuutena sitä, että käyttäjien lisäksi myös yrittäjät voivat kommentoida annettuja palautteita.

– Haluamme kuulla myös niistä kerroista, kun palvelu on mennyt mönkään. Jollemme kuule sitä asiakkaalta, emme välttämättä osaa virheitämme korjatakaan.

Google Analyticsin mukaan kuukausittain TripAdvisoria käyttää 260 miljoonaa ihmistä. Viime vuoden aikana sivustolla vieraili kaiken kaikkiaan jopa kaksi miljardia ihmistä. Annettujen kommenttien ja rekisteröityjen käyttäjien määrä lisääntyy noin 50 prosentin vuosivauhtia.

Kun yritykselle on annettu TripAdvisorin kautta palautetta, palvelu lähettää siitä yrittäjälle ilmoituksen sähköpostitse. Piparkakkutalon saliesimies Hirvonen pitää tärkeänä, että kaikkiin saatuihin palautteisiin myös vastataan.

– Tämä on äärimmäisen hyvä markkinointikanava, erityisesti kansainvälisellä tasolla.

Negatiivisiin erityishuomiota

Hiljattain remontoitu Sokos Hotel Vaakuna on TripAdvisorissa annetun 40 arvion mukaan Hämeenlinnan viidenneksi paras.

Pisteitä hotellilla on 2,5 viidestä. Hotellipäällikkö Jouni Kämäri kertoo ketjun asettaman tavoitetason olevan 4,2 pisteessä.

– Kirimistä riittää. Remontin aikaan saimme jonkin verran palautetta ainakin ilmastoinnin puuttumisesta sekä huoneiden vaatimattomasta varustelusta.

Remontti on hionut huoneet moderneiksi, ja asiakkaita kehotetaan esimerkiksi hisseihin kiinnitetyin mainoksin antamaan palautetta TripAdvisorissa.

– Palvelussa näkyminen on meille erittäin tärkeää, ja erityisesti negatiivisiin palautteisiin on reagoitava aina.

Huonolla palautteella saatetaan uhkailla

Amerikkalaisen PhoCusWrightin teettämän markkinointitutkimuksen mukaan tavallisten käyttäjien arvosteluilla on suuri merkitys.

Yli puolet kyselyyn vastanneista ilmoitti tutkivansa hotellin tai ravintolan saamat arvostelut ennen varauksen tekemistä. Neljä viidestä vastaajasta sanoi saavansa luottamusta omiin matkasuunnitelmiinsa positiivisista, erityisesti vuoden sisällä tehdyistä arvioista.

Yrittäjä ei voi hallinnoida saamaan palautetta, eikä näin ollen esimerkiksi negatiivisia kommentteja voi poistaa.

Moni asiakas saattaa myös kiristää yrittäjältä ylimääräisiä etuuksia ja vedota jättävänsä muussa tapauksessa huonoa palautetta julkiseen jakoon.

– Huonoa palautetta annetaan kuulemma myös tahallaan ja syyttä. Sellainen ei tietenkään ole hyväksyttävää, Jaana Hirvonen sanoo. (HäSa)