Kanta-Häme

Verokarhu syö Pingviiniä

Makeisvero on syönyt Nestlén Turengin jäätelötehtaan kilpailukykyä. Kysynnän lasku on alentanut Pingviini-jäätelön tuotantoa 5 miljoonalla litralla ja vienyt 25 miljoonan euron myyntitulot.

– Volyymin lasku on nostanut yksikkökustannuksia 5 prosentilla, sanoo Nestlén Suomen toimitusjohtaja Sakari Kotka.

Jäätelöä on kulutettu Suomessa hyvin tasaisesti vuodesta 1995. Makeisvero laski kuitenkin kulutusta viidenneksen. Jäätelön heikko kulutus on vaikuttanut myös Turengin tehtaan työllisyyteen.

– Nestlé ei ole ikänä työllistänyt niin vähän sesonkityöntekijöitä kuin tänä vuonna. Sesonkityöntekijöiden määrä on vähentynyt noin sadalla ja vakituisia työntekijöitä on vähennetty 20-30, jäätelön liiketoimintajohtaja Johanna Sewon-Kievari kertoo.

Jäätelöveron välilliset vaikutukset työllisyyteen ovat paljon suoria suuremmat. Toimitusjohtaja Kotka pitää nyrkkisääntönä, että yksi tuotannon työntekijä työllistää kuusi muuta työntekijää. Esimerkiksi Nestlén jäätelökioskien määrä on vähentynyt kolmessa vuodessa lähes sadalla. Kotijäätelön toiminta loppui kokonaan elokuussa.

Arkiherkku…pois köyhiltä

Makeisvero on vaikuttanut myös eri ryhmien jäätelölajien kulutustottumuksiin. Sewon-Kievari sanoo, että litran vaniljajäätelöpaketeista oli tullut jo kansan arkipäiväistä herkkua.

– Vero iski rajuimmin juuri litran paketteihin. Niitä olivat ostaneet nimenomaan alimman tuloluokan perheet.

– Onko makeisvero kuluttajien edun mukainen? Sewon-Kievari kysyy.

Nestlé on vienyt Turengissa valmistettua jäätelöä Venäjälle. Vientiä eivät ole katkaisseet vastapakotteet vaan Suomen makeisvero. Vaikka vero ei koske vientiä, tuotannon lasku ja yksikkökustannusten nousu on vienyt tuotteiden kilpailukyvyn.

– Pietarissa on paljon omaa jäätelötuotantoa. Keski-Euroopan lähialueilta viedään myös jäätelöä sinne, Sewon-Kievari kertoo.

Nestlé osti Valiolta Turengin jäätelötehtaan ja jäätelöliiketoiminnan kymmenen vuotta sitten. Yhtiö on investoinut tehtaaseen 15 miljoonaa euroa. Yksi tehtaan historian suurimmista investoinneista oli kylmälaitoksen uusiminen 5 miljoonalla eurolla. Nyt halukkuus investointeihin on laskenut.

– Investoinnit Turengin tehtaaseen ovat todella kiven takana, Sewon-Kievari sanoo.

Hallitus arvioi makeisveron tuottavan tänä vuonna 250 miljoonaa euroa. Budjettiesityksen mukaan veroa korotetaan niin, että sen tuotto kasvaa 309 miljoonaan euroon.

Nestléllä viidenneksen korotusta pidetään kovana. Yhtiö ei arvioi, mitä tapahtuu, kun veroa edelleen korotetaan.

– Emme ole tottuneet elämään tällaisessa volatiliteetissa, Sewon-Kievari toteaa.

Volatiliteetti tarkoittaa matemaattista vaihtelevuutta. Liike- ja sijoitustoiminnassa sen katsotaan usein kuvaavan myös riskiä.

Kova kilpailu…markkinoista

Toinen kansainvälinen päivittäistavarakaupan tuotteiden valmistaja, Unilever, on rynnistänyt Suomen jäätelömarkkinoille. Se osti kolme vuotta sitten Ingman Ice Creamin. Nyt Unilever markkinoi jäätelöitään omalla brändillään ja Ingmanin nimellä.

Toimitusjohtaja Kotka sanoo, ettei hänellä ole kertoa virallista tietoa yhtiöiden markkinaosuudesta. Hintakilpailun sanotaan kuitenkin kiristyneen. Aikooko Unilever ajaa Nestlén Suomen jäätelömarkkinoilta?

– Olisi hämmästyttävää, jos Unilever ei haluaisi kasvaa Suomessa. Sillä on oma agenda ja meillä oma.

Nestlé työllistää Suomessa noin 460 työntekijää. Yrityksen liikevaihto Suomessa on 250 miljoonaa euroa. Tällä kansainvälisellä elintarvikejätillä on Suomessa kolme tehdasta. Jäätelötehtaan lisäksi sillä on Turussa lastenruoka- sekä Juuassa liemi- ja kastiketehdas. (HäSa)