Kanta-Häme

Verovähennysten poistaminen sai yritykset säästämään

Hallituksen tekemät veropäätökset näkyvät selkeästi matkailu- ja ravintolapalveluita tarjoavissa yrityksissä. Asia tulee esiin Hämeen Sanomien tekemällä soittokierroksella niin Hämeenlinnassa kuin Lapinkin alueella.

Matkailu- ja ravintolapalveluilta edustavalta MaRalta havaintoon tulee vahvistus valtakunnalliselta tasolta.

MaRan mukaan matkailu- ja ravintolapalveluiden kysynnän lasku on voimistunut viime vuodesta selvästi. Yrityksetkään eivät enää käytä rahaa alaan niin paljon.

Vuoden alusta voimaan tullut edustuskulujen verovähennysten poistaminen herätti huolta, eikä se näytä olleen aiheeton. MaRan mukaan juuri verovähennysten poistaminen on saanut yritykset varomaan rahankäyttöään.

Alkoholi on säästökohde

Alalla työskentelevien mielestä kysynnän laskulle on kuitenkin monta syytä.

– Edustuskulujen verovähennysten poistaminen on vain yksi päätöksistä, joka meidän alaamme ahdistaa, Vanajanlinna Groupin toimitusjohtaja Pekka Vihma sanoo.

Vihmaa kummastuttaa se, miksi valtio kiristää toimintaedellytyksiä monesta eri suunnasta, vielä alalta, joka työllistää erityisen paljon nuoria.

MaRan tietojen mukaan alle 26-vuotiaita on alan työntekijöistä lähes kolmasosa.

Veropäätökset näkyvät erityisesti ravintolan puolella.

– Ruoka- ja alkoholitarjoilut ovat pienentyneet hyvin paljon: kun ennen syötiin pihvit, nyt syödään lasagnea, Aulangon Kultaperhon myyntijohtaja Heikki Alutoin sanoo.

Ruoan lisäksi alkoholi on yritysten säästölistalla. Aiemmin baaritiskillä saattoi Alutoinin mukaan olla firman piikki auki, nyt sitä ei näe ollenkaan.

Voi siis sanoa, että verovähennysten poistaminen ja alkoholiveron kiristäminen ovat yhdessä vaikuttaneet tilaisuuksien ostoslistoihin.

Samalla kun verouudistukset alkavat tuntua eteläisessä Suomessa, Lapissa ne ovat jo puraisseet yrityksiä kipeästi.

– Uusien asiakkaiden saaminen on hankalaa, etenkin ravintolapuolella, Lapin Lomamatkojen toimitusjohtaja Heli Harju sanoo.

Ravintolavarauksia entistä vähemmän

Harjun mukaan talouden tilanne kokonaisuutena vaikuttaa hankaluuksiin. Vuoden sisällä ovat laskeneet etenkin etukäteen tehtyjen ravintolavarausten ja ohjelmallisten palveluiden tilausten määrä.

Harjun johtamalla yrityksellä on kuitenkin onnekseen vakiintunut asiakaskunta, joka on käyttänyt yrityksen palveluita vuosien ajan.

Vanajanlinnan Vihma yhtyy havaintoon ravintolapuolen hankaluuksista Lapissa.

– Levillä ravintoloiden vienti laski talven aikana 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan huviloiden vastaavan myyntiajan liikevaihto kasvoi 34,7 prosenttia, Vihma sanoo.

Vanajanlinna Groupilla on sekä ravintola- että huvilatoimintaa Levillä. Vihma huomauttaa, että kyse ei ole vain yritysten ostamista palveluista.

– Tilanne näkyy suomalaisen perhematkaajan ostoissa. Pääsiäisenä myynti laski ravintoloissamme kymmenen prosenttia, ja liikkeellä olivat perheet.

Sekä Hämeenlinnan että Lapin alueella matkailu- ja ravintolapalveluiden tarjoajat ovat siis tehneet yhtenäisen huomion: alkoholin myynti on laskenut vielä selvemmin kuin majoituspalveluiden. (HäSa)