Kanta-Häme

Vertailusivusto helpottaa pankin vaihtamista

Pankkipalvelujen vertailua aiotaan helpottaa uudella verkkosivustolla. Vertailusivustoa koskeva asetus tulee voimaan todennäköisesti syksyllä, kertoo lainsäädäntöneuvos Armi Taipale valtiovarainministeriöstä.

Sivustolle on tarkoitus kerätä tiedot maksutileihin liittyvistä palveluista ja hinnoista sekä tieto siitä, kuuluvatko asiakkaan varat talletussuojan piiriin.

Pankin vaihtaminen helpottui jo vuodenvaihteessa. Vuoden alusta lähtien uuden pankin on pitänyt ilmoittaa asiakkaan uudet tilitiedot toistuvien tilisiirtojen, e-laskujen ja suoraveloitusten lähettäjille.

Samalla kaikki saivat oikeuden pankkitiliin ja verkkopankkitunnuksiin. Pankki voi kieltäytyä myöntämästä niitä vain, jos se epäilee rahanpesua.

Lakimies Essi Ruokanen Finanssialan keskusliitosta kertoo, ettei heillä ole vielä tilastoja siitä, kuinka moni on vaihtanut pankkia vuodenvaihteen muutosten jälkeen.

Vuosittain pankkia vaihtaa neljästä kuuteen prosenttia suomalaisista.

Syyt ovat moninaisia.

– Toiset vertailevat palveluiden hintoja. Toisilla vaikuttaa se, sijaitseeko lähistöllä pankin palvelukonttoria, Ruokanen sanoo.

Toimitusjohtaja Mika Helin Etelä-Hämeen osuuspankista toteaa, että monesti myös asiakkaan elämäntilanne vaikuttaa pankinvaihtopäätökseen. Esimerkkinä tästä on asunnon ostaminen ja asuntolainan kilpailuttaminen.

Perinteisesti suomalaiset ovat Ruokasen mukaan olleet pankkiuskollisia. Sukupolvien vaihtuessa pankkiuskollisuus kuitenkin hiipuu.

– Nuoret ikäluokat vaihtavat pankkia vanhoja herkemmin, Ruokanen toteaa.

Pankinvaihtoa enemmän suomalaiset suosivat pankkipalveluiden hajauttamista useampaan pankkiin. Ruokanen kuvaa ilmiötä kohtuullisen yleiseksi.

– Joku voi haluta ohjata esimerkiksi lapsilisät ja palkat eri pankkien tileille. Osalla voi olla myös niin, että tili on vain jäänyt voimaan vanhaan pankkiin. HÄSA

Päivän lehti

2.6.2020