Kanta-Häme

Veturien tyhjäkäynti ratapihalla loppuu

Hämeenlinnan ratapihalla käytettävien vaihtotyöveturien tyhjäkäynnistä voidaan luopua kevään aikana.

Dieselveturit on pidettävä koko ajan lämpiminä, muuten niitä ei saada enää käyntiin. Kevään aikana vetureille rakennetaan sähköliittymät ratapihan itälaidalle armeijan varikon tuntumaan. Sähkölämmitys riittää korvaamaan tyhjäkäynnin tuottaman lämmön.

Tyhjäkäynnillä pitkiäkin aikoja jyrisseet veturit ovat häirinneet melullaan ja savullaan Asemantaan omakotiasutusta sekä Keinusaaren kerrostalojen asukkaita.

Kiusa vaihtoi paikkaa

Ratapihan liikenteestä vastaava ryhmäesimies Rauli Hirviniemi VR:ltä kertoo, että ratapihalla työskentelevien sosiaalitilat siirrettiin noin vuosi sitten asemarakennukseen. Samalla veturitkin tulivat aseman tuntumaan. Aiemmin niitä säilytettiin ratapihan eteläpäässä, jossa henkilöstölläkin oli tiloja.

Asemantaan asukkaiden valitusten takia veturit siirrettiin aseman edestä Viipurintien eteläpuolelle, jossa ne alkoivat häiritä lähimpänä rataa olevien Keinusaaren kerrostalojen asukkaita.

Hänen mukaansa ei ole tarkoitus savustaa ja häiritä melulla alueen asukkaita, vaan ongelma ratkaistaan lopettamalla tyhjäkäynti. Myös yksi pohjoiseen menevä juna seisoo Hämeenlinnassa joka päivä tunnin ajan, kun siihen lisätään vaunuja. Tämäkin pysähdys on tarkoitus poistaa.

Uusista järjestelyistä pidetään alueen asukkaille tiedotustilaisuus kevään aikana.

Vanhoja dieselvetureita

VR:n dieselveturit ovat Valmetin 1960-luvulla rakentamia. Tuolloin meluun ja savuun ei kiinnitetty niin paljon huomiota kuin nyt. Veturit ovat myös jo kuluneita.

Hämeenlinnassa vetureita vaihdetaan junien edestä ratapihakäyttöön ja takaisin. Näin veturit saadaan kierrätettyä huollettaviksi ja tankattaviksi.

– Pääosa töistä tehdään ratapihan eteläpäässä. 90 prosenttia on Ruukin liikennettä. Töitä tehdään aamukuudesta puolille öin. Puolen päivän tienoilla lastataan juniin puutavaraa, jos myös aiheutuu melua ja liikennettä, Hirviniemi kertoo. (HäSa)

Päivän lehti

1.6.2020