Kanta-Häme

Vieheet vesille valoisalla asenteella

”Na naa naa na na na.” Mitään muuta kappaletta Esa Kukkonen ei ole veivannut elämässään yhtä paljon kuin aussiyhtye Opuksen Live is Life -kasarihittiä.

Tuolloin häntä ei vielä tunnettu Hämeenlinnan Kaupunkiuutisten myyntipäällikkönä, vaan dj Kukena, sanavalmiina viihdyttäjänä.

– Vaihdoin yo-lakin työelämän pyörteisiin 18-vuotiaana. Olen minä koulujakin käynyt; kansakoulua sekä ala-asteen ja yläasteen, hän muistelee opintietään kouluasteiden uudistuksen keskellä.

Musiikki maistui nuorelle miehelle enemmän elämältä kuin lukiossa pänttääminen. Vinyyliuraa hän ehti pyörittää useita kilometrejä iltapäivätansseista limudiskoihin.

– Testikeikan jälkeen keikkoja kertyi jopa viitenä päivänä viikossa akselilla Hanko-Utsjoki.

Mieleen ovat jääneet varsinkin parin viikon Lapin-rundit, joissa johtoja viriteltiin sormet kohmeessa 30 asteen pakkasessa.

– Turhista asioista ei jaksa enää päätänsä vaivata. Annetaan ne hevosille, niillä on isompi pää, heh.

Kukkonen pääsi tekemän myös alansa pioneerityötä.

– Veimme video- ja rollerdiskoja paikkoihin, joissa hädin tuskin tv-signaali näkyi. Kaappasimme musiikkivideoita satelliittipeileillä, eli yhdistimme kuvaa ja ääntä.

Viihde vaihtui päivätyöhön 1990-luvun alussa. Maata ravisuttaneen laman vuoksi Kukkosen oli monen muun yrittäjän tavoin kuopattava oma ohjelmatoimisto ja Saaristenkadun biljardisali.

Noin 10 vuotta vierähti puhelinalalla myyntipäällikkönä mm. Haloossa ja Päämies-myymälässä.

Sitten HPO-yhtymälle (myöhemmin Aina Group) haettiin myyjiä. Kukkonen sai puhelun Mika Sutiselta, Hämeen Sanomien nykyiseltä myyntijohtajalta.

Supliikkimies suostui heti, vaikkei hänellä ollut hajuakaan, mitä monimediamyyjä mahtoi tehdä.

– Seuraavaksi luotsasin ihmisiä muun muassa matkapuhelinliittymien ja laajakaistojen maailmaan ympäri Etelä-Suomea.

Kun Hämeen Sanomat osti Viikkouutiset, Kukkonen palkattiin hoitamaan lehden ilmoitusmyyntiä.

– Se oli taas ihan uusi juttu, ei minulla ollut mitään kokemusta lehtimaailmasta. Teimme Viikkouutisia Karppisen Karin kanssa käytännössä kaksin.

Seuraavaksi Hämeen Sanomat osti Kaupunkiuutiset.

– Viikkouutiset kulki Kaupunkiuutisten rinnalla, myyntitiimit yhdistettiin, ja lopulta lehdetkin. Tässä sitä on nyt sitten oltu jo 11 vuotta.

Maailma on muuttunut, mutta yleinen taloudellinen tilanne lähes samaa luokkaa kuin 1990-luvun alussa.

– Verkko on valitettavasti sokaissut tiettyjen toimialojen ihmiset. Kuvitellaan, että kaikki tapahtuu netissä.

Kauppaa ei käydä vain ja ainoastaan verkossa.

– Ei netti ole autuaaksi tekevä. Lehti on helppo käyttöliittymä, siksi ihmiset haluavat paperiformaattia edelleen.

Kukkosen työ on kuunnella ja saattaa asiakkaiden ajatukset konkreettiseen ja tehokkaasti koukuttavaan mainokseen.

Vesillä hermo lepää, vaikka alla olisi hilselinko eli 115-heppainen pulpettivene. Töiden ulkopuolella Kukkosesta kuoriutuu intohimoinen kalamies.

Esa Kukkonen viskaa vieheet vesille niin työssään kuin vapaa-ajallaan positiivisella asenteella.

– Kalastaminen on hienoin asia, mitä mies voi tehdä housut jalassa, Kukkonen naurahtaa.

Live is Life, elämä on laiffii. HÄSA

 

 

Päivän lehti

8.4.2020