fbpx
Kanta-Häme

Vieraan numeron pelko

“Tuntematon numero soittaa” tarkoittaa monelle puhelinmyyjän yhteydenottoa. Siksi moni tarpeellinenkin vihreän luurin painallus jää väliin.

Kelan yhteyskeskuksen johtaja Pirjo Myyry kertoo, että tuntemattomiin numeroihin vastaamatta jättäminen johti siihen, että Kelan puhelut näyttävät nykyisin tulevan 020-alkuisesta numerosta. Takaisin soittaessaan saa kuulla nauhoitteen, jossa kerrotaan Kelan yrittäneen tavoitella.

Jos asiakas ei tunnista numeroa, kännykkään ei vastata. Monen mielestä kaikkien soittajien pitäisi löytyä valmiiksi luettelosta. Vieras numerokin saa kuitenkin vastauksen helpommin, kuin puhelu paikasta, jonka numero ei näy.

– Tuntematon numero on selkeästi sellainen, johon asiakkaat eivät reagoi, Myyry sanoo.

Kela soittaa 20 000 puhelua viikossa

Kela on silti lisännyt asiakkaille soittamista. Yhteydenotto puhelimitse tapahtuu huomattavasti kaavakkeiden lähettelyä nopeammin. Epäselvät asiat hakemuksissa on helpompaa selvittää puhumalla.

Jos puhelimitse ei saada yhteyttä, Kela lähettää tekstiviestin. Lopulta matkaan lähtee myös kirje.

Keskimäärin Kela soittaa 20 000 puhelua viikossa.

– Toiveenamme on, että jonakin päivänä saisimme käyttöön tekstin “Kela soittaa”, kertoo Myyry.

Asia on esitetty pysyvänä toiveena operaattorille.

Ainacomin järjestelmäasiantuntija Pekka Poutasen mukaan tällaista ratkaisua ei ole vielä teknisesti mahdollista toteuttaa Suomessa.

– Viranomaisten pitäisi koordinoida asia kaikkien operaattoreiden kanssa, hän pohtii.

Poliisi käyttää tavallisia numeroita

Onnettomuudessa loukkaantuneen omainen tai murron kohteeksi joutuneen kesämökin omistaja voi jäädä tietoa vaille, jollei vastaa poliisin puheluun.

Yleensä poliisin tutkijat soittavat tavallisista matkapuhelinnumeroista. Vain harvoin käytetään tuntemattoman numeron näyttöä.

– Jos soittajan numero ei näy, ei ihmisillä ole tapana vastata, vahvistaa Hämeen poliisin rikosylikomisario Kari Suominen.

Virka-asioiden kannalta on kiusallista, jos käsittely viivästyy vastaamattomien puheluiden takia. Poliisikin turvautuu tarvittaessa tekstiviesteihin ja kirjeisiin.

– Meille on tullut toive, että poliisin soittaessa näkyisi teksti siitä, että poliisi soittaa.

Itellan ratkaisuna mobiilisovellukset

Itellallakin tunnistetaan ongelma. 020-alkuisesta numerosta koetetaan päivittäin tavoitella asiakkaita.

– Asiakas voi epäillä, että kyseessä on jonkin markkinointi, toteaa tuotepäällikkö Janne Virtala.

Aiemmin osalla työntekijöistä oli käytössä tuntematon numero, mutta asiakaspalaute pakotti kaikki vaihtamaan numeron näkyviin.

Jos Itellan asiakasta ei tavoiteta heti, hänelle soitetaan uudestaan ja lähetetään tekstiviesti.

Pakettituotteissa on käytössä älytekstiviesti, johon vastaamalla voi valita vaihtoehdoista sopivan tuontiajan tai pyytää takaisinsoittoa.

Tulevaisuudessa ratkaisuja etsitään esimerkiksi kännykkäsovelluksista, joissa paketin matkaa voi seurata. (HäSa)

 

 

 

Menot