Kanta-Häme

Vihreä aalto on vain vitsi Hämeenlinnassa

Kantakaupungin pääväylillä kuten Viipurintiellä, Paasikiventiellä ja Lukiokadulla autot seisovat vuorokaudenajasta riippumatta punaisissa valoissa sen sijaan, että liikenne soljuisi sujuvasti ”vihreää aaltoa” pitkin. Näin sanovat Hämeen Sanomien haastattelemat ammattiautoilijat.

– Vihreä aalto on vitsi. Joskus valojen rytmitys toimii, ja hetken päästä ei. Useammista valoista pääsisi läpi vain, jos ajaisi reilua ylinopeutta, sanoo taksinkuljettaja Pertti Ruohosalo.

Hämeenlinnan taksiautoilijat ry:n puheenjohtajan Pentti Vienosen mukaan ongelma on ollut olemassa jo vuosia, ja siitä on keskusteltu kaupungin edustajien kanssa. Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut.

– Käsittääkseni nämä ovat ohjelmointikysymyksiä, joten eikö ajastusta nyt vain voisi säätää? Vienonen kysyy.

Vienonen sanoo valojen toimivan miten sattuu, omaan arvaamattomaan rytmiinsä eri vuorokaudenaikojen liikennemääriä sen kummemmin huomioimatta.

– Valot eivät toimi linjassa. Joskus pääsee aina Lahdensivuntieltä suoraan rautatieasemalle asti, mutta seuraavalla kerralla joutuu seisomaan kolmetkin valot.

”Valoja poltetaan turhaan”

Pertti Ruohosalon mukaan hämeenlinnalaiset asiakkaat eivät enää jaksa asiaa ihmetellä, mutta ulkopaikkakuntalaiset hämmästelevät jatkuvaa punaisiin pysähtelyä.

– Meille ammattiautoilijoille se on vain harmi, sillä saamme matkasta kuitenkin saman taksan. Asiakkaitahan seisominen harmittaa.

Vienosella on ehdotus, joka parantaisi keskustan liikenteen sujuvuutta ainakin hiljaisina aikoina.

– Eikö liikennevaloja voisi sammuttaa tai laittaa vilkuttamaan keltaiselle? Turhaan niitä poltetaan kun meillä on kuitenkin olemassa liikennemerkit väistämisvelvollisuudesta ja tasa-arvoisistakin risteyksistä tunnutaan ilman valoja selviävän.

Ohjausjärjestelmä pimeänä?

Pekolan liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekola sanoo saavansa yhtiönsä kuljettajilta palautetta valojen toimimattomuudesta säännöllisesti.

– Tuntuu, että liikennesuunnittelijat eivät hahmota kokonaisuutta. Liikenne pitäisi priorisoida pääväylille. Sivuttaisliikenteen ei kuulu olla ykkösenä, Pekola sanoo.

Pekola kertoo kuulleensa, että yksi liikennevalojen ohjausjärjestelmistä olisi ollut pimeänä jo heinäkuusta lähtien.

Taksinkuljettaja Pertti Ruohosalo kertoo, että punaisena tyhjissä risteyksissä loistavat valot saavat muut tienkäyttäjät rikkomaan liikennesääntöjä yöaikaan.

– Usein yöllä jokaisessa risteyksessä seisoo yksinäinen taksi punaisissa valoissa, mutta nuoret juipit suhauttavat vauhdilla Bemarilla läpi. Ammattiautoilijan ei auta tehdä samaa, se käy muuten ajoluvan päälle.

– Parhaiten liikenne sujuu silloin, kun valot eivät toimi, Ruohosalo hymähtää.

Hämeen Sanomat ei tavoittanut lukuisista yrityksistä huolimatta Hämeenlinnan kaupungin katu- ja kunnallistekniikan suunnittelijaa maanantaina. (HäSa)

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic