Kanta-Häme

Viikinkilaivayhdistyksen väki purjehtii ja soutaa kohti Laukon kartanoa – Sotka kävi Mierolan satamassa

Mierolan satamassa Hattulassa hieraistiin maanantaina puolenpäivän jälkeen silmiä, kun laituriin rantautui viikinkilaiva Sotka.

Sotkan kyydistä purkautui joukko Viikinkiajan laiva ry:n väkeä, jotka ovat matkalla Laukon kartanon muinaismarkkinoille tulevana viikonloppuna.

Alkumatka Hämeenlinnan Virvelistä Mierolaan taittui soutamalla, ja samoin matka jatkui Mierolasta eteenpäin. Kapeikkojen jälkeen Vanajanselällä tarkoitus oli nostaa masto ja purje.

– Tässä olivat viimeiset sillat ennen Lempäälää, eli nyt pääsemme purjehtimaan, kaavaili laivan kippari, Hollolassa asuva Kari Rauha.

Sotka on rakennettu itäiseltä Suomenlahdelta Lapurinsalmesta löytyneen niin sanotun Lapurin hylyn rekonstruktiopiirustusten mukaan.

Hylky on radiohiiliajoituksella ajoitettu vuosiin 800–1 050 eli viikinkiaikaan. Sotkan rakentaminen alkoi vuonna 1997, ja alus valmistui vuonna 1999.

Viikinkiajan laivayhdistykseen kuuluu jäseniä eri puolilta Etelä-Suomea. Kaikkia yhdistää kiinnostus historian elävöittämiseen ja purjehdukseen.

Laukon kartanoon Vesilahdelle matkaava porukka on liikkeellä kauppiaina, jotka ovat menossa Laukon kartanon markkinoille myymään tuotteitaan.

Lisäksi kyydissä kulkee evästä, juotavaa ja vaihtovaatteita. Kyydissä on aina myös painolastikiviä, joilla aluksen painopiste pidetään alhaalla. Kivien määrä riippuu siitä, paljonko muuta lastia on mukana. Yleensä kiviä on 400–500 kilon verran.

Porukka kertoo, että viikinkilaivaharrastus yhdistää naapurimaita. Hyviä ystäviä on saatu esimerkiksi Baltian maista.

– Ja tämän kapine vie sydämen. Samalla pääsee kivaan porukkaan ja kuulee tosi huonoja juttuja, nauraa yli 10 vuotta mukana ollut Sue Salminen. HÄSA

Tuoreimpia artikkeleita