Kanta-Häme

Viipurintien liikennekaaos vältettävissä kiertoteillä

Linnan Infraan on sadellut yhteydenottoja Viipurintien remontista. Soittajia puhuttavat ruuhkat, valmistumisaikataulu ja opasteet.

– Häiriöille ei aina mahda mitään. Väliaikaiset liikennejärjestelyt on kuitenkin pyritty tekemään yksiselitteisiksi. Rakennamme tienkäyttäjille parempaa ja turvallisempaa liikenneympäristöä, joten nyt kaivataan kärsivällisyyttä, kertoo vastaava mestari Perttu Ketola.

Viipurintien rautatiesillan kohta on ollut remontissa heinäkuun alusta lähtien. Tieosuudelle rakennetaan kääntymiskaista Paavo Cajanderin kadulle ja samalla parannetaan kevyen liikenteen väylien kulkuyhteyksiä ja valaistusta.

Remontti kestää Ketolan mukaan kaikkiaan 40 vuorokautta, ja tällä hetkellä työt ovat puolivälissä.

Lahden suunnasta ja kaupungin itäpuolelta kohti keskustaa kulkeva ajorata on töiden ajaksi typistetty yksikaistaiseksi, mikä on aiheuttanut ruuhkia koko Viipurintien alueelle aina Idänpäätä myöten. Ajoittain seisova jono on yltänyt Viipurintien ja Hätilänkadun liikennevaloristeykseen asti.

– Toinen ajokaista saadaan liikennekäyttöön vielä tämän viikon aikana. Sen jälkeen siirrymme maakunta-arkiston puoleiselle väylälle. Pieni odottelu on hyvää totuttelua asukkaille, koska Hämeenlinna on kasvava kaupunki ja liikennemäärät vain kohoavat.

Vaihtoehtoiset reitit kunniaan

Viipurintien yksikaistaisuus alkaa vasta rautatiesillan kohdalta. Ketolan mukaan tarkoituksena oli, että autoilijat ajaisivat kapeammassa kohdassa limittäin ja lomittain toisiaan kunnioittaen.

– Valitettavasti autoilijat eivät anna toisilleen tietä. Tietyömaiden kohdalla kaivataan aina joustavampaa asennetta, Ketola sanoo.

Viipurintietä pitkin kulkee tavallisesti noin 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ketola toivoo, että ihmiset oma-aloitteisesti valitsisivat tieremontin ajaksi vaihtoehtoisia kulkureittejä esimerkiksi ajamalla Harvialantietä pitkin kaupunkiin joko Vanajantien tai Turun valtatien kautta.

Ketolan mukaan korjaustyöt pitäisi saada pääosin valmiiksi koulujen aloituspäivään mennessä.

– Joitakin viimeistelyhommia voi alueella olla vielä elokuun puolivälin jälkeenkin, mutta ajoratajärjestelyt ovat siihen mennessä valmiita, Ketola kertoo.

Uusi reitti tulisi kalliiksi

Ruuhkaisilla teillä körötelleille on myös tullut mieleen Sairion kautta keskustaan ulottuva silta. Uumoilut uudesta sillasta eivät kuitenkaan Hämeenlinnan kaupungin tilaajajohtaja Päivi Salorannan mukaan ole järkeviä.

– Sairion silta ei ole ollut realistisissa suunnitelmissa pitkään aikaan, hän sanoo.

Salorannan mukaan Viipurintie ja Turun valtatien yhteydet riittävät Hämeenlinnan tarpeisiin. Hänen mielestään uutta siltaa todennäköisempää on, että nykyistä rautatiesiltaa tullaan ehkä joskus leventämään tai rautatien alle tullaan rakentamaan tunneli Paasikiventien kohdalle.

– Radan alittava tunneli olisi ainut järkevä ratkaisu, mutta alikulun tekeminen maksaisi maltaita. Tässä taloustilanteessa on vaikeaa löytää sellaisia yhteistyötahoja, jotka suostuisivat raottamaan kukkaronnyörejä. (HäSa)

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic