Kanta-Häme

Viisi senttiä irtolunta saa lumiaurat liikkeelle

Kuvituskuva.

 

Talvi tulee miten tahtoo ja Hämeenlinnan kaupungin yhdyskuntarakenteen hoito- ja kunnossapitopalveluissa siihen varaudutaan hyvissä ajoin.
 
– Aurat ja hiekoittimet ovat aina toimintakunnossa lokakuun puolivälissä, jolloin tulevat ensimmäiset liukkaat, vastaava kunnossapitomestari Markus Lahtinen kertoo.
 
– Meillä on työnjohtopäivystys eli yksi työnjohtajista seuraa työajan ulkopuolella keliä ja säätiedotuksia heti yöpakkasten alettua. Meillä on Forecalta ostettu maksullinen sääpalvelu ja seuraamme myös tiehallinnon kelikameroita. Säätiedotukset saattavat vain joskus mennä ihan arvauspeliksi.
 
Lahtisen mukaan kaupungin auraus- ja kuljetuskalusto on hyvässä kunnossa.
 
– Kuorma-autokalusto on melko nuorta, mutta traktoreista löytyy jonkun verran vanhempaa vuosikertaa, jota pyritään aktiivisesti vaihtamaan uudempiin.
 
– Vanhoja koneita täytyy käyttää useammin korjaamolla, niissä ei ole kunnollisia lämmityslaitteita ja vähän meteliäkin ne pitävät.
 
Vaikea keskusta
Kylmien kelien tultua keskustan mäkiset ja mukulakivetyt kadut ovat kunnossapidon tehostetusta valvonnassa. Kulmapäivystäjiksi kutsuttu iskuryhmä käy keskustan ongelmakohdissa kaksi kertaa päivässä tarkkailemassa liikenteen sujuvuutta. Aura-autot starttaavat vasta, kun lunta on tullut kunnolla ja se myös pysyy maassa.
 
– Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että kun irtolunta on 5 senttiä, koko kalusto lähtee liikkeelle, Lahtinen sanoo.
 
– Meillä on 15 yksikköä kaupungin omaa kalustoa ja toinen mokoma yksityisiltä palveluntuottajilta. Kun tarvetta syntyy, meiltä lähtee kyllä melkoinen arsenaali kaduille kolistelemaan.
Lumitilaa niukasti
 
Kahtena edellisenä talvena lunta on tupruttanut todella paljon ja kunnossapidossa on riittänyt haasteita.
 
– Viime talvi tuli aika myöhään, mutta sitten lunta tulikin paljon ja pitkään, Lahtinen muistelee.
 
– Rankkojen pakkasjaksojen takia satanut lumi ei oikein missään vaiheessa sulanut ja lumitilat kävivät kadulla vähiin. Sehän tietää sitten lumenajorallia ja viime talvena kuskattiin 15 000 kuormaa lumenkaatopaikalle.
 
Lahtinen sanoo odottavansa mielenkiinnolla, onko tulevana talvena tiedossa samanlainen savotta.
 
– Runsas lumentulo tietää paljon ylitöitä, sillä henkilökunnan määrä on rajallinen. Onneksi meillä on kuitenkin hyviä yhteistyökumppaneita, joilta löytyy tarvittaessa reserviä.
 
– Ainahan sitä on ilmassa pientä jännitystä sen suhteen, että millainen talvi on tiedossa. Nyt on jo sellainen tunne, että talvi saisi tulla, että päästäisiin lumitöihin.

Päivän lehti

8.4.2020