Kanta-Häme

Viisisataa vuotta katoaa lavalla

Niin isoja lavoja. Niin intiimi soitin. Hausjärveläinen kitaristi Ismo Eskelinen on esiintynyt yhtälailla Helsingin Musiikkitalossa kuin Lontoon Royal Festival Hallissakin.

Miten klassisen kitaran ääni pärjää tilalle?

– Sen lisäksi, että kitaran äänenvoimakkuus on pienempi kuin esimerkiksi konserttiflyygelin, soittajalta vaaditaan muutakin kuin volyymin etsimistä. Olen kehittänyt tapoja soittaa kitaraa niin, että siitä saa kaikki mahdolliset resonanssit irti, Eskelinen kertoo.

Hänellä on lista erilaisia tapoja ottaa klassisesta kitarasta sävyt irti.

– Voi soittaa terävästi ja räjähtävästi tai äärimmäisen pehmeästi, hellillä soundeilla.

Perjantaina Eskelisen kitara räjähtää ja helkkyy Iittalan koulukeskuksessa. Säveltaiteen läänintaiteilijan Jarmo Julkusen ja Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiön järjestämä konsertti on osa tuoreen Bach Eskelinen -levyn julkaisukiertuetta.

Bach pysyy …aina uutena

Kuten levyn nimestä voi päätellä, Iittalassa soi Johann Sebastian Bach. Eskeliselle – kuten monelle muulle soittajalle – Bach edustaa hämmästyttävää neroa, jonka valtavaan tuotantoon ei mahdu ainuttakaan heikkoa lenkkiä.

– Kaikki, mitä hän teki, oli ylivertaisen taidokasta. Silti hän samaan aikaan opetti, elätti suurperhettä ja nautti elämästä, Eskelinen innostuu.

Nykysäveltäjien, kuten Sebastian Fagerlundin, kanssa paljon yhteistyötä tehnyt Eskelinen huomauttaa, ettei soittaessa ole eroa, onko musiikki viisi minuuttia vai viisisataa vuotta vanhaa, jos se on hyvää.

– Lavalla kaikki on aina uutta. Nykyään on valtava rikkaus, että koko länsimaisen musiikin historia on käytettävissä.

Bach ei säveltänyt suoraan kitaralle, mutta sävellyksiä toiselle näppäilysoittimelle, luutulle, löytyy runsaasti.

– Soittajat ajasta toiseen löytävät suhteen Bachin musiikkiin. Se pysyy aina tuoreena.

Yhteistyötä …säveltäjien kanssa

Ismo Eskelinen alkoi saada nimeä klassisen kitaran soittajana jo alle kaksikymppisenä. Hän kertoo, että hänen uransa aikana klassisen kitaran soitto on Suomessa ”kehittynyt valtavasti”.

– Taso on nykyään korkea. Säveltäjätkin ovat ahkerasti kirjoittaneet uutta musiikkia kitaralle. Ja on paljon kitaristeja, jotka tekevät säveltäjien kanssa yhteistyötä.

Eskelinen on yksi heistä.

– Meidän, jotka emme itse kauheasti sävellä, tärkeä tehtävämme on tuoda esiin sellaisia säveltäjiä ja teoksia, joihin uskomme. Sinänsä ei ole väliä, onko musiikki uutta vai vanhaa.

Eskelisen kannalta ajankohtaisin nykysäveltäjä on jo mainittu Sebastian Fagerlund, jonka kitarakonserton hän kantaesittää tänä vuonna yhdessä RSO:n kanssa.

– Hän lähettää minulle materiaalia, ja minä kokeilen sitä ja teen ehdotuksia.

Kitaran ääniä …navetasta

Hausjärvellä asuvaa Eskelistä kuullaan kotimaakunnassa harvoin. Edellisistä esiintymisistä esimerkiksi Verkatehtaalla on vuosia. Yleensä häntä pitää lähteä kuulemaan vähintään Helsinkiin, usein ulkomaille saakka.

Tällä viikolla häntä on jo kuultu Forssassa, ja sunnuntaina hänen kiertueensa jatkuu naapurimaakunnassa, Heinolassa. Julkaisukiertue huipentuu Tampereen tuomiokirkkoon.

Iittalan koulukeskus on hänelle entuudestaan tuntematonta maaperää.

– Suomessa on mahtavaa se, että saa soittaa mitä ihmeellisimmissä paikoissa, kuten navetassa ja yhdystunnelissa sata metriä maan alla. Jos akustiikka toimii, ei ole niin tarkkaa, onko esiintymispaikka konserttisali. (HäSa)

Kitaristi Ismo Eskelinen esittää Bachin musiikkia Iittalan koulukeskuksessa perjantaina 12.4 kello 19.