Kanta-Häme

Vikaantuuko junakulunvalvonta usein?

 

Paikallisjuna ajoi maaliskuussa Hyvinkäällä vaihteeseen 150–160 kilometrin tuntinopeudella, kun alueen nopeusrajoitus on 80 km/h. Noin sataa matkustajaa kuljettanut juna oli vaarassa suistua raiteilta.

Tällaisten onnettomuuksien estämiseksi käytössä on automaattinen junakulunvalvonta. Se varmistaa, että juna noudattaa opasteita eikä ylitä nopeusrajoituksia.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan järjestelmä ei kuitenkaan toiminut Hyvinkäällä. Se oli siis joko epäkunnossa tai pois päältä.

Saako junan kuljettaja kytkeä kulunvalvonnan pois päältä kesken matkan, Liikenneviraston rautatieturvalaitteiden asiantuntija Veli-Matti Kantamaa?

– Ei oman mielensä mukaan. Vikatilanteessa kuljettaja voi näin tehdä. Luvan antaa liikenteenohjaus.

Hälyttääkö järjestelmä jossain, jos kuljettaja kytkee sen pois päältä omin päin?

– Ei. Siitä jää kuitenkin tieto veturin rekisteröintilaitteisiin.

Vikaantuuko järjestelmä usein?

– Tieto vioista ei tule meille, mutta se on käsittääkseni hyvin harvinaista.

Voiko juna lähteä matkaan, vaikka kulunvalvontaa ei olisi kytketty päälle, Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Esko Värttiö?

– Kyllä se mahdollista on.

Olettiko junan kuljettaja, että järjestelmä oli päällä?

– Tuohon en ota kantaa tässä vaiheessa.

Onko Hyvinkään tapauksen kaltaisia junakulunvalvontaan liittyviä vaaratilanteita ilmennyt koskaan aikaisemmin?

– Meille pitää ilmoittaa vakavista vaaratilanteista, eikä sellaisista ole tullut aiemmin tietoa. Nyt selvitellään, onko pienempiä juttuja ollut. Aiemmin on ollut tapauksia, joissa vaaratilanne liittyy kulunvalvontajärjestelmän rakentamiseen. LM–HÄSA

Päivän lehti

5.4.2020