Kanta-Häme

Viola & Max astuu isommille markkinoille

Yrittäjä Anu Iso-Kokkila-Vähästä jännittää. Tänä syksynä lastenvaateliike Viola & Maxille tapahtuu isoja asioita.

Kuluneena viikkona Iso-Kokkila-Vähänen miehineen avasi uuden liikkeen Lempäälän Ideaparkiin, ja lokakuun lopulla edessä on muutto katteen ostoskeskuksen tiloihin.

Syksyn mittaan olisi tarkoitus vielä suunnitella yhdessä oman vaatemalliston vaatteita yhdessä Kutalan päiväkodin lasten ideoiden pohjalta ja tietenkin hoitaa yhä kiihtyvää nettikauppaa, sikäli mikäli vuorokauden tunnit tähän kaikkeen riittävät.

– Tiukille se kyllä menee, Iso-Kokkila-Vähänen sanoo ja nauraa.

Aika oli kypsä

Lastenvaateala on kovin kilpailtu.

Erityisen paljon kilpailua riittää Lempäälän Ideaparkissa, jossa myös Viola & Maxin uuden, 133-neliöisen liiketilan kaksi naapuria ovat lastenvaateyrittäjiä.

Mutta kun yhä useampi Kasarmikadulla asioinut asiakas kertoi ajaneensa Hämeenlinnaan Tampereelta saakka saadakseen kengät, joita Tampereen seudulla ei kukaan myy, alkoi ajatus laajentamisesta kypsyä.’

– Tällä hetkellä yritys on velaton. Totesimme, että mikäli haluamme kokeilla laajentua, kannattaa se tehdä nyt. Vuoden tai kahden päästä joku muu olisi saattanut lähteä tähän väliin ja silloin se olisi ollut myöhäistä, Iso-Kokkila-Vähänen perustelee.

Fokus kengissä

Liikeidea syntyi Iso-Kokkila-Vähäsen Viola -tyttären syntymän jälkeen kuin itsestään.

Tuohon aikaan Hämeenlinnassa toimi ainoastaan yksi lastenvaateliike. Iso-Kokkila-Vähänen halusi kuitenkin lapselleen myös retrotyylisiä vaatteita, ja arveli, ettei ollut kaupungissa ainoa.

Myös ensikenkien löytäminen osoittautui ongelmalliseksi, sillä markkinoilla oli suurin piirtein yksi malli.

Oman vaatemalliston ja kotimaisten merkkien lisäksi yritys onkin keskittynyt viime aikoina erityisesti kenkävalikoiman laajentamiseen. Tavoitteena on tuoda markkinoille sellaisia merkkejä, joita Suomesta ei muuten saa.

Esimerkiksi maailman suurimpiin lastenkenkävalmistajiin kuuluvan italialaisen Geoxin kenkiä oli myynnissä Viola & Maxissa ennen Stockmannia.

Valikoima puhuu puolestaan

Uusien ja erilaisten tuotteiden metsästäminen omaan valikoimaan on Iso-Kokkila-Vähäsen mukaan aikaa vievää ja työlästä puuhaa.

– Etsimme uusia merkkejä netistä, käymme messuilla ja tietenkin aina matkustettaessa on pidettävä silmät auki.

Pitkien aukioloaikojen vuoksi ainakin Ideaparkin myymälään palkataan tuntityöläisiä. Verkkokaupan hoitaminen menee sekin yhden työntekijän vastuulle.

Yrittäjä uskoo, että laajalla valikoimalla ja hyvällä asiakaspalvelulla pärjää pitkälle myös Ideaparkissa. Ja jos ei pärjää, yksi vaihtoehto voisi olla liikkeen avaaminen esimerkiksi Tampereen keskustaan.

– Kyllähän tämä jännittää, vähän pelottaakin. Uusille asioille on kuitenkin annettava aikaa, eikä heti saa luovuttaa. Vuoden päästä olemme jo varmasti viisaampia. (HäSa)

Päivän lehti

31.10.2020

Fingerpori

comic