Kanta-Häme Janakkala

Viralan liittymäsuunnitelmasta on tehty uusi vaihtoehto – Janakkala on alkuperäisen ratkaisun kannalla

Janakkalan kunta ja Linja-autoliitto puoltavat vanhempaa, tiesuunnitelman mukaista ratkaisua.
Viralan tiesuunnitelman mukaisessa liittymävaihtoehdossa rakennettaisiin uusi bussiramppi etelän suuntaan meneville linja-autoille.
Viralan tiesuunnitelman mukaisessa liittymävaihtoehdossa rakennettaisiin uusi bussiramppi etelän suuntaan meneville linja-autoille.

Moottoritien Viralan eritasoliittymän suunnittelussa on esitetty uudenlaista vaihtoehtoa. Janakkalan kunnanhallitus päätti maanantaina lausua, että se on alkuperäisen eli tiesuunnitelman mukaisen ratkaisun kannalla.

Liittymän uudistamisessa on kysymys linja-autopysäkkien ja liittymäpysäköintipaikkojen rakentamisesta sekä Tarinmaan pohjaveden suojelusta. Liittymään tulisi pysäkit sekä pikavuoroille että paikallisliikenteen busseille.

Myös kevyen liikenteen väylät kuuluvat suunnitelmiin.

Viralan liittymä on Turenkia eli kuntakeskusta lähin moottoritieliittymä. Janakkalan toinen valtatieliittymä on Tervakosken lähellä, ja siellä pysäkit ja liittymäparkkipaikat ovat jo ennestään.

Uusi ehdotus ei sisällä erillistä bussiramppia

Viralan liittymän tiesuunnitelmaa alettiin laatia Uudenmaan ely-keskuksessa jo vuonna 2016, ja kunnanhallitus hyväksyi sen osaltaan keväällä 2018. Samana syksynä kunta sai tietoonsa eritasoliittymän vähimmäistoimenpiteet ja kustannustenjaon valtion ja kunnan välillä.

Nyt liittymän rakennussuunnitelmaa laaditaan Ramboll-yhtiössä. Se on laatinut uudenlaisen vaihtoehdon, jossa etelään suuntaan meneville ei rakenneta erillistä bussiramppia, vaan pysäkki siirrettäisiin rampin alkuun liityntäpysäköinnin yhteyteen.

Tämä kakkosvaihtoehto sisältäisi myös kiertoliittymän, joka rakennettaisiin Viralan rampin ja Viralantien risteykseen.

Kakkosvaihtoehto on halvempi

Uusi vaihtoehto maksaisi 350 000 euroa vähemmän kuin alkuperäinen vaihtoehto ja se olisi myös hoito- ja ylläpitokustannuksiltaan halvempi ratkaisu.

Toisaalta tämä kakkosvaihtoehto lisäisi pysäkillä poikkeavien linja-autojen ajomatkaa 400 metrillä ykkösvaihtoehtoon verrattuna.

Uutta vaihtoehtoa varten pitäisi myös tiealuetta laajentaa, mikä vaatii maanomistajan suostumuksen.

Elyn mukaan liittymän rakentaminen voitaisiin aloittaa tämän vuoden puolella. HäSa

 

Lue myös: Viralan liittymän liityntäpysäköinti, uudet bussipysäkit ja pohjavesisuojaus pääsivät budjettiin (18.9.2019)

Päivän lehti

20.2.2020