fbpx
Kanta-Häme

Virhe niputti kerhoa käyvät palveluseteliläiset päivähoidon asiakkaiksi - Kela ryhtyi perumaan tukia

Kaupungin palvelusetelillä lasten kerhotoiminnassa mukana olleet ovat saaneet virheellisiä päätösilmoituksia Kelalta. Virhe on nyt Kelan tiedossa ja päätökset korjataan.

Hämeenlinnalaiskodeissa on viime viikkoina hämmästelty Kelasta tullutta kirjettä, joka sisältää virheellistä tietoa perheen lapsen hoitotilanteesta.

– Kirjeen mukaan olemme vastaanottaneet lapsellemme päivähoitopaikan, vaikka emme ole edes sellaista hakeneet, hämmästelee eräs kirjeen saanut.

Virhe on lähtöisin Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen Daisy-järjestelmästä, johon on virheellisesti kirjattu kymmeniä kaupungin palvelusetelillä kerhotoiminnassa olevia lapsia päivähoidon asiakkaiksi. Kaupungilta virheellinen tieto on välittynyt myös Kelaan, joka on tulkinnut tietoa niin, ettei lapsi olekaan enää kotihoidossa.

 

Asialla on perheille taloudellista merkitystä, sillä päivähoitopaikan vastaanottaminen merkitsee kotona hoidettavasta lapsesta maksetun kotihoidon tuen lakkautusta.

Kelasta kuitenkin kerrotaan, että virhe tuli esiin niin nopeasti, ettei siitä ole ehtinyt tulla perheille taloudellisia seuraamuksia.

– Joissakin tilanteissa tieto tuen peruutuksesta on ehtinyt lähteä perheille, mutta Kela oikaisee päätöksen ja perheet saavat uuden ilmoituksen, kertoo ratkaisuasiantuntija Kristiina Lepistö Kelan Keskisestä vakuutuspiiristä.

 

Hämeenlinnan kaupungin sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluihin alkoi viime viikolla tulla soittoja kirjeen saaneilta perheiltä.

Sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluohjauksen päällikkö Janne Orkola kertoo, että syksyllä käyttöön otetussa järjestelmässä oli alunperin oletuksena väärä määrittely, jonka vuoksi virhe on päässyt syntymään.

– Inhimillisen virheen vuoksi on ollut niin sanotusti rasti väärässä ruudussa.

Orkola kertoo, että kaupunki on ollut asiasta yhteydessä Kelaan sekä Daisyn järjestelmäntoimittajaan.

– Korjaavat toimenpiteet on nyt tehty ja olemme toimittaneet Kelaan tiedon siitä, keiden kohdalla on tehty virhe. Olemme pahoillamme, että tästä on aiheutunut perheille vaivaa, Orkola sanoo.

Koska Kela ja kaupunki ovat jo tehneet korjaukset, perheiden ei tarvitse enää itse asiaa oikoa.

 

Varhaiskasvatuksen Daisy-asiointikanava on otettu Hämeenlinnassa käyttöön 1. elokuuta. Sen kautta esimerkiksi haetaan lapselle hoitopaikkaa ja ilmoitetaan päiväkotiin hoitoajat. Järjestelmä toimii myös kodin ja päiväkodin välisenä yhteydenpitokanavana.

– Olemme Daisyn kanssa ihan alkuvaiheessa ja käyttöönottoon liittyy usein haasteita, Orkola sanoo. HäSa

Menot