Kanta-Häme

Virtuaalinen orkesteri ihastutti Verkatehtaalla

Virtuaalisen esityksen tuottajien mukaan teknologian avulla voidaan sekä tuoda nuoria lähemmäksi klassista musiikkia että teknologiaa lähemmäksi vanhempia ikäpolvia.
Siina Buri ohjeisti Jere ja Timo Ojasta virtuaalilasien käytössä Verkatehtaalla.

Verkatehtaalla avautui lauantaina uudenlainen mahdollisuus kokea Jean Sibeliuksen musiikkia virtuaalitodellisuudessa.

VR-lasien avulla pääsee istumaan keskelle Lontoon Philharmonia-orkesteria, vain noin metrin päähän sen ylikapellimestari Esa-Pekka Salosesta.

Laseja kokeillut Timo Ojanen oli varsin tyytyväinen kokemukseen. Häneen teki vaikutuksen erityisesti esityksen alku, jossa ylikapellimestari Salonen katsoo suoraan kuuntelijaan ja toivottaa nautinnollista esitystä.

– Konserttikokemukseni ovat enemmän rockin puolelta. Samanlaista tekniikkaa voisi soveltaa myös muihin genreihin, Ojanen totesi esityksen jälkeen.

Myös poika Jere Ojasen mukaan esitys oli hieno. Hän on aiemmin käynyt koulun kautta kuuntelemassa klassista musiikkia, mutta saattaa olla, että tämänlaiset kokemukset madaltavat myös nuorten kynnystä tutustua klassiseen.

 

Esityksen toteutuksesta vastanneet Miklagård Artsin Ceyda Berk-Söderblom ja Philharmonia-orkesterissa tuottajana työskentelevä Dan Munslow kertoivat, että esitystä kävi ensimmäisten tuntien aikana katsomassa kaiken ikäistä yleisöä.

Berk-Söderblomin mukaan vierailijat ovat erityisesti kiinnostuneita mahdollisuudesta päästä keskelle orkesteria.

– Teknologia toimii kahteen suuntaan. Nuoret, jotka eivät välttämättä menisi klassisen musiikin konserttiin, saattavat tämän nähtyään mennä paikan päälle. Vanhemmat puolestaan saattavat käydä konserteissa, mutta karttaa uutta teknologiaa, joten esityksen avulla saadaan tuotua tekniikkaa lähemmäksi heidän elämäänsä, Munslow sanoo.

Berk-Söderblomin mukaan esityksen yhtenä tarkoituksena onkin tuoda korkeakulttuuria myös siihen tottumattomien yleisöjen ulottuville.

Virtuaalitodellisuudessa toteutetut konsertit myös hälventävät rajaa teknologian ja luovuuden välillä.

– Tulevaisuudessa taide ja teknologia tulevat yhdistymään yhä enemmän. Teknologiasta on tullut luovaa ja taiteilijat tarvitsevat teknologiaa tehdäkseen taiteesta yhä mielenkiintoisempaa, Munslow toteaa.

 

Kaksikon mukaan lauantaina tasan kello 14 hämeenlinnalaisia oli saapunut jo jonottamaan esityksen kokemista.

– Aloitimme vasta, joten toistaiseksi en osaa sanoa kuinka kokeneita suomalaiset ovat virtuaalitodellisuudesta, Berk-Söderblom sanoo.

Aiemmin Sibeliusta virtuaalitodellisuudessa on kuultu Helsingin taidemuseossa tämän vuoden elokuussa. Silloin esitys keräsi paljon yleisöä, joten ainakin virtuaalitodellisuus kiinnostaa yleisöä.

Esityksen tuomisesta Suomeen saadaan toteuttajien mukaan kiittää erityisesti ylikapellimestari Salosta, jota Munslow kuvailee tulevaisuuteen katsovaksi ja digitaalisuudesta kiinnostuneeksi.

Esityksen tuominen Verkatehtaalle oli osa lauantaina vietetyn Jean Sibeliuksen päivän tapahtumia. Esitykset jatkuvat keskiviikkoon asti. HÄSA

Tämän lähemmäksi musiikkia ei pääse

Puikko heilahtaa ja viulut seuraavat perässä. Kun katson oikealle puolelleni, näen laajan viulusektion. Vasemmalla sellot jyrähtelevät Sibeliuksen viidennen sinfonian tahtiin.

Esa-Pekka Salosen shampoon voi tältä etäisyydeltä miltei haistaa, tai voisi, jos tässä virtuaaliesityksessä käytettäisiin hajuaistia. Lähellä siis ollaan.

Teknologia mahdollistaa uuden tavan ymmärtää suuren orkesterin toimintaa. Alla oleva tuoli pyörii niin ikään 360 astetta, joten koko orkesteria on helppo katsella.

Ymmärryksen avulla sinfoniasta tulee entistäkin suurempi nautinto, sillä kaukaa katsottuna soittajien hienovaraisia maneereja on hankala erottaa.

Teknologia voi parhaimmillaan tuoda taiteen lähemmäs yleisöä. Ihan kirjaimellisestikin.