Kanta-Häme

Voiko koulun viedä luontoon pakoon sisäilmaongelmia? "Ulkona opettaminen on kasvava trendi"

Metsäesikoulut ovat menestys, mutta voisiko myös peruskoulun viedä luontoon?

 

Syksyn ensimmäinen kunnon pakkasaamu otti Jukolan koululaiset vastaan maanantaina, kun luokanopettaja Kai Nihti saatteli oppilaansa metsään kouluviikon alkajaisiksi.

Viides- ja kuudesluokkalaisia opettava Nihti on jo pitkään pyrkinyt viettämään oppilaiden kanssa mahdollisimman paljon aikaa ulkona: lähimetsikössä, Ahvenistolla tai koulun pihassa.

– Pyrimme opiskelemaan ulkona vähintään joka toinen päivä ympäri vuoden. Lähes kaikkia oppiaineita voi opiskella ulkona, Nihti sanoo.

Suomessa on opettajien koulukunta, joka pyrkii viemään opiskelun luontoon mahdollisimman usein. Kai Nihti on pari vuotta sitten perustetun, Suomen Ladun alaisen Ulko-opet ry:n aktiivijäsen.

Ulos kannustaa paitsi ilmiöpohjainen oppiminen, myös lähes jokaista kuntaa koskettavat koulujen sisäilmaongelmat.

– Ulko-opiskelu ei poista terveen tukikohdan tarvetta, mutta se voi helpottaa sisäilmaoireilua. Tutkimuksissa ulkona opiskelusta on havaittu terveyshyötyjä myös stressitason vähenemisenä.

Luokanopettaja Kai Nihti valmisteli oppituntia Jukolan koulun lähimetsikköön.

Maanantaina Nihti kävi luokkansa kanssa läpi viikonloppukuulumiset aamupiirissä, jonka jälkeen vuorossa oli ympäristöopin kertausta ja matematiikkaa ryhmätyönä yhdistettynä liikuntaan, jotta oppilaat pysyivät lämpimänä.

– Ulkona opiskelu virkistää koulupäivään. Lisäksi samassa yhteydessä pystyy hyvin yhdistelemään useita oppiaineita.

Nihti uskoo, että ulko-oppimisella voisi olla mahdollista korvata joissakin tapauksissa väistötilojen kuten parakkien tarvetta.

– Jos käytössä olisi suuri kota, voisi lähes kaiken opetuksen pitää ulkona. Myös kirjat ja tabletit voisivat kulkea mukana ulko-opetuksessa. Käsittääkseni parakit ovat hyvin kalliita, mutta kunnollinen kota maksaisi ehkä noin 20 000 euroa.

Varhaiskasvatuksessa ulkona oppiminen on jo vakiintunutta. Metsäeskarit, eli lähes pelkästään ulkona toimivat esiopetusryhmät, kasvattavat jatkuvasti suosiotaan.

– Ulkona olisi mahdollista opiskella kohtuullisesti läpi peruskoulun, Nihti sanoo.

Kai Nihti sanoo, että luonnon voi ajatella olevan nykyaikainen oppimisympäristö.

– Ei tarvitse rakentaa erikseen uutta ja hienoa koulua, jotta ilmiöoppiminen olisi mahdollista. Kyse on toimintakulttuurista ja ajattelun muutoksesta.

Oscar Lounavuori, Riku Rautiainen, Juho Pirttilä, Eemeli Lehtovirta, Benjamin Leinonen ja Miko Eskelinen ympäristöopin tunnilla.

Nihti kertoo ulko-opiskelun herättävän opettajien keskuudessa suurta kiinnostusta myös Hämeenlinnassa.

– Vedin syyskuussa Hämeenlinnan opettajien koulutuspäivässä rastin ulkona oppimisesta, johon osallistui heti 20 innokasta opettajaa. Opetuksen vieminen ulos vaatii vain innostusta ja rohkeutta aloittaa.

Oppilaidensa vanhemmilta Nihti sanoo saaneensa ainoastaan positiivista palautetta.

– Hyvissä ajoin tiedottaminen on tärkeää, jotta lapsilla on oikeat varusteet. Periaatteessa meillä ei ole lainkaan pakkasrajaa. HäSa