Kanta-Häme

Vorolla ei ole enää Corollaa

Vielä 1990-luvulla Hämeen Sanomien perusotsikkoihin kuului Vorolla on Corolla. Enää ei kuulu.

Hämeen poliisilaitokselta Lahdesta kerrotaan, että moottoriajoneuvojen käyttöönottovarkaudet ovat vähentyneet sekä Kanta- että Päijät-Hämeessä selvästi viime vuosina.

– Lasku on ollut rajua etenkin nykyiseen Hämeen poliisilaitokseen kuuluvassa Kanta-Hämeessä, sanoo komisario Taisto Kuhlman.

Kanta-Hämeessä ilmoitettiin poliisille vuonna 2010 moottorikulkuneuvon käyttövarkauksia 224 kappaletta ja viime vuonna enää 84.

Johtaja Risto Karhunen vakuutusyhtiöitä edustavasta Finanssialan keskusliitosta vahvistaa autovarkauksien vähentyneen myös valtakunnallisesti.

Karhusen mukaan vuonna 2013 vietiin rikoksella 2 059 henkilöautoa.

– Vähennystä edellisvuoteen oli lähes 400 autoa.

Kehitys on jatkunut useita vuosia. Esimerkiksi vuonna 2002 yhteensä henkilöautoja, pakettiautoja, kuorma-autoja ja moottoripyöriä vietiin vielä yhteensä jopa 12 500 kappaletta.

Risto Karhusen mukaan ihan viimeisimmät tiedot ovat tosin sellaisia, että positiivinen kehitys olisi laantunut, mutta tarkkaa tietoa asiasta tai sen syistä ei vielä ole.

Tekniikka estää käyttöönoton

– Ajonesto- ja hälytyslaitteet, nykyiset muutenkin parempirakenteiset autot, joihin on vaikea murtautua, komisario Kuhlman luettelee kehityksen syitä.

Myös muut turvatoimet kuten valvontakamerat, aidatut ja valvotut pysäköintilaitokset ja -alueet ehkäisevät tehokkaasti autovarkauksia.

– Takavuosina autoja vietiin katujen varsilta ja pihoista, joten varmaankin ajonestolaitteiden osuus on merkittävin, Taisto Kuhlman arvioi.

Autot on joko kokonaan mahdotonta tai sitten niin vaikeita saada käyntiin, ja kiinnijäämisen riski kasvaa suureksi.

Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta huomauttaa, että suomalainen autokanta on edelleen eurooppalaisittain vanhaa, ja autovarkauksien vähenemisen takana saattaa olla myös muita syitä kuin käynnistyksenesto.

Komisario Taisto Kuhlmanin mukaan näyttää siltä, että etenkin päihtyneitten ja nuorten satunnaiset hetken mielijohteesta tehdyt autovarkaudet ovat vähentyneet.

Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta kiinnittää huomiota samaan asiaan.

– Nuorten joy ride -tyyppinen huviajelu, jossa otetaan auto hetkeksi aikaa käyttöön, lähti vähenemään jo joitakin vuosia sitten. Auton varastelu ei ole in, mikä on tietysti hyvä asia.

Ennen oli vain rattilukko

Komisario Taisto Kuhlman Hämeen poliisilaitokselta muistelee, että takavuosina autovarkaudet työllistivät poliisia todella paljon.

– Aina kun auto viedään, se on iso asia omistajalle ja ilmoitus poliisille tehdään aina.

Lahti on ollut perinteisesti valtateiden vilkkaana risteyspaikkana vilkas kaupunki myös autovarkauksissa.

1980–1990 luvulla autoja varasteltiin paljon. Silloin puhuttiin vielä ”luvattomasta käyttöönotosta”, josta langetetut rangaistukset olivat lieviä.

Tietyn tyyppisiin autoihin pääsi todella helposti sisään ja virtalukon johdot yhdistämällä sai auton käyntiin.

– Vanhassa autossa ei ollut juuri muuta ajonestolaitetta kuin rattilukko, jonka sai senkin tempaisemalla auki.

Komisario Taisto Kuhlmanin mukaan arvoautojen varkaudet ovat myös koko lailla harvinaisia Hämeen poliisilaitoksen alueella.

Mopojen ja mopoautojen luvattomia käyttöjä sattuu toisinaan, mutta sittenkin kohtalaisen vähän.

– Joko nuori hölmöyksissään saattaa ottaa luvatta kaverin mopoauton tai mopon. (HäSa)