Kanta-Häme

VR lisää vaunuja ruuhkavuoroja helpottamaan

Hämeenlinnan matkustajamäärä kaukojunissa noussut tänä vuonna enemmän kuin valtakunnallisesti.
VR pyrkii helpottamaan pääradan tukkoisuutta lisäämällä juniin vaunuja, mutta jatkossakin osa junista ajaa Hämeenlinnan ohi pysähtymättä.

Paljon on tapahtunut sitten kesäkuun 20. päivän vuonna 2016. Tuolloin VR poisti hämeenlinnalaisilta 14 päivittäistä junavuoroa, joilla pääsi nopeasti sekä Helsinkiin että Tampereelle.

On kerätty adresseja ja järjestetty protesti- sekä yleisötilaisuuksia. On käyty keskusteluja monilla tasoilla. VR on reagoinut lisäämällä lähijunaliikennettä ja palauttamalla kahdeksan päivittäistä vuoroa.

 

Hämeenlinnan näkökulmasta nykytilanteen voi kiteyttää siten, että edelleenkin osa junista ajaa pysähtymättä ohi eikä ruuhkavuoroissa ole aina tarpeeksi vaunuja.

Jälkimmäiseen ongelman ratkaisemiseksi VR on ryhtynyt kasvattamaan vaunukapasiteettia. Viime vuonna se otti käyttöön 17 uutta kaksikerroksista ohjausvaunua, mikä lisäsi matkustajapaikkojen määrää noin 1700:llä. Ensi vuonna ruuhkaliikenteeseen valmistuu 20 uutta kerrosvaunua, noin 2200 paikkaa.

– Tänä vuonna on saatu 1100 paikkaa lisää nopeisiin juniin, joita nimenomaan Hämeenlinnassakin täytetään. Tämä on ollut mahdollista, kun latvareiteillä, esimerkiksi Oulu–Rovaniemi välillä, on otettu takaisin käyttöön vähän vanhempaa yksikerroksista IC-kalustoa, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

Kolmen vuoden aikana vaunujen lukumäärä suosituilla reiteillä kasvaa näin 47:llä ja matkustajapaikkojen määrä 5000:llä.

 

Viime kesänä kaupunki ja muulla töissä käyvät perustivat ns. pendelöintiraadin, jonka puheenjohtajana toimii Kirsi Levä.

Levän mielestä vaunumäärän kasvu on hyvä uutinen, mutta se ei vielä ratkaise ydinongelmaa.

– Pysähtyvätkö ne junat Hämeenlinnassa? hän kysyy.

Hannukainen ei lupaa nykytilanteeseen parannusta.

– On tärkeää, että kaikkialta olisi nopeat yhteydet pääkaupunkiseudulle. Tätä kautta olemme tilanteessa, että pyrimme palvelemaan Hämeenlinnaa eri junilla kuin tosi pitkänmatkankulkijoita.

Levä hämmästelee, kuinka rataliikenne pystyi palvelemaan koko Suomea aina kesään 2016 asti, mutta sen jälkeen VR on asettanut eri kaupunkien junapalvelut toisiaan vastaan.

Hannukainen ei allekirjoita ajatusta vastakkainasettelusta.

– Kyse on nimenomaan siitä, että nopeita yhteyksiä olisi tarjolla tasa-arvoisesti suurimmille matkustajavirroille joka puolelta Suomea.

 

Vuonna 2016 junien matkustajamäärä Hämeenlinnassa pieneni kaukoliikenteessä 3,4 prosenttia. Viime vuoden lasku edellisvuoteen verrattuna oli reilun prosenttiyksikön.

Tämän vuoden tammi-syyskuussa hämeenlinnalaisten matkustaminen kaukoliikenteessä kasvoi kahdeksan prosenttia.

– Koko Suomen kaukoliikennejunissa kasvu oli kuusi prosenttia eli Hämeenlinnassa matkustaminen on kasvanut enemmän kuin meidän verkoston matkustajamäärä keskimäärin, sanoo Hannukainen.

Levä kertoo olevansa tyytyväinen, että VR havahtui asiakkaiden menettämiseen, kuunteli pendelöijiä ja ryhtyi palauttamaan kaukojunavuoroja.

– Nopeiden yhteyksien palauttamista on kuitenkin tärkeä jatkaa, sillä niillä kytketään Hämeenlinnan, Tampereen ja Helsingin työ- ja asuntomarkkinat yhteen ja vauhditetaan Suomen kilpailukykyä, hän sanoo.

 

Suunnittelujohtaja vahvistaa, että 9. joulukuuta junaliikenteessä päästään eroon pääradan ratatöiden aiheuttamista lisäminuuteista matkakestoissa, mutta uutisia uusista aikataulumuutoksista hänellä ei ole.

Levän mielestä VR ei tunnista Hämeenlinnan pitkää historiaa ja erityisluonnetta pendelöintikaupunkina.

– Sitä päätösvaltaa, missä ihmiset voivat asua ja missä käydä töissä, ei saisi antaa VR:n operatiiviselle johdolle, sanoo Levä.

Junankäyttäjät eivät vain singahtele töihin ja takaisin. Eri kaupungeissa vietetään muutakin kuin työaikaa. Onko VR lisäämässä pitkään toiveissa olleita vuoroja iltoihin?

– Tunnistamme tämän tarpeen useammalle iltavuorolle Helsingistä Hämeenlinnaan iltaseitsemän ja -kymmenen välillä, sillä silloin vuoroväli on melko harva. Vielä siihen ei ole julkaistavaa ratkaisua, vastaa Hannukainen.

– Viimeinen juna Helsingistä Hämeenlinnaan lähtee kuitenkin niinkin myöhään kuin kello 23.40. HÄSA