Kanta-Häme

VR saamassa monta kilpailijaa

Suomalaisten junamatkustajien rahat kiinnostavat ulkomaita myöten. Liikenne- ja viestintäministeriöön on ilmoittautunut jo useita yrityksiä, jotka olisivat halukkaita haastamaan VR:n monopolin rautateiden matkustajaliikenteessä. Innokkaiden joukossa on sekä kotimaisia että ulkomaisia firmoja.

– Kyselyitä suunnitelmista ja aikatauluista on tullut noin kymmeneltä taholta. Mutta toki tarkkoja keskusteluja ei voida käydä ennen kuin tiedetään kilpailutuksen ehdot. Sinänsä positiivista on ollut se, että kiinnostuneita on ollut, kertoo hallitusneuvos Laura Eiro.

Hän uskoo muutaman putoavan joukosta siihen mennessä, kun varsinainen kilpailutus pääsee käyntiin.

Eiro vertaa tilannetta Norjaan, jossa myös ollaan avaamassa rautateiden matkustajaliikennettä kilpailulle. Sielläkin alkuvaiheessa mukana oli kymmenkunta kiinnostunutta. Niistä reilu puolet lopulta osallistui tarjouskilpailuihin. Esimerkiksi Ruotsissa junia kuljettavat ainakin saksalainen ja kiinalainen yritys. Eiron mukaan kaikki Suomen liikenteestä kiinnostuneet yritykset ovat eurooppalaista alkuperää.

Rautateiden henkilöliikenteen vapauttamista on valmisteltu ministeriössä virkamiestyönä jo pitkälle. Poliittinen päätös kilpailun avaamisesta kuitenkin puuttuu vielä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on väläytellyt, että kilpailu avattaisiin hyvin nopealla aikataululla. VR:llä on sopimus liikenteen hoitamisesta pitkälle ensi vuosikymmenelle, mutta Berner haluaisi neuvotella sopimuksen uusiksi. Lisäksi ministeri on ehdottanut erillisen kalustoyhtiön perustamista. Se omistaisi junat, joiden kuljettamisesta yritykset sitten kilpailisivat. Hallituksen esityksiä odotellaan vuodenvaihteen tienoilla.

Asiasta saattaa syntyä hallituksessa vielä vääntöä. Esimerkiksi Perussuomalaiset on vastustanut VR:n monopolin purkamista. Kilpailun pelätään vähentävän liikennettä hiljaisilla rataosuuksilla. Lisäksi valtio menettäisi tuloja, jos VR joutuisi luovuttamaan bisnestään mahdollisesti ulkomaiselle kilpailijalle.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän johtaja Sampo Terho korostaa Lännen Medialle, että poliittiset linjaukset ovat edelleen auki.

– Ennen lopullista päätöstä asiassa tarvitaan tarkempaa arviointia ennen kuin voidaan esittää mitään yksityiskohtaista. Asiaa tulee nyt selvittää ja pohtia perusteellisesti, kun liikennepolitiikkaa muutenkin ollaan merkittävästi uudistamassa liikennekaaren kautta, Terho sanoo.

Euroopan parlamentti hyväksyi EU:n neljännen rautatiepaketin viime keskiviikkona. Direktiivikimpun tarkoitus on avata henkilöliikennettä kilpailulle. Pakettiin on kuitenkin kirjattu poikkeuksia ja pitkiä siirtymäaikoja kansallisten monopolien suojelemiseksi.

Lvm:ssä on tulkittu, että paketti pakottaa ennen pitkää purkamaan VR:n monopolia. Osa asiantuntijoista on eri mieltä. Esimerkiksi Euroopan rautatieyhtiöiden yhteisön johtaja Libor Lochman totesi joulukuun alussa seminaarissa Brysselissä, että paketti antaa valtioiden valita, haluavatko ne avata rautatiet kilpailulle.