Kanta-Häme Hämeenlinna

VR suunnittelee uusia, myös Hämeenlinnassa pysähtyviä kaukojunavuoroja Helsinki-Tampere-välille

Määriä ja aikatauluja VR ei vielä kerro, koska ratakapasiteetin saaminen Väylävirastolta ei ole varmistunut.

VR suunnittelee useita uusia kaukojunavuoroja Helsinki-Tampere-välille.

– Näissä on mukana myös Hämeenlinnassa pysähtyviä junavuoroja, vahvistaa VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

Yritetäänkö tällä lepytellä hämeenlinnalaisia, jotka suuttuivat, kun VR vähensi pysähtymisiä?

– Pyrimme vastaamaan matkustajien kysyntään tarjonnalla. Helsinki-Tampere-reitillä on eniten matkustajia, ja Hämeenlinnankin matkustajamäärä on kasvanut.

Vuonna 2018 Hämeenlinnan aseman matkustajamäärä oli 846 000 matkustajaa, jossa on kasvua 5 prosenttia edellisvuodesta.

 

Hannukainen ei vielä kerro uusien junavuorojen tarkkoja määriä eikä aikatauluja, koska ne ovat vasta suunnitteluvaiheessa.

– Meidän pitää hakea Väylävirastolta tämän kuun 15:nteen päivään mennessä ratakapasiteettia. Saamme myöhemmin kesällä tietää, pääsemmekö ajamaan suunnittelemillamme aikatauluilla vai emme.

– Rataverkolla toimii jo nyt muitakin operaattoreita tavaraliikenteessä, joten Väyläviraston pitää sovittaa eri operaattoreiden tarpeet yhteen, Hannukainen lisää.

 

Uudet junavuorot liittyvät ensi vuoden aikataulujen suunnitteluun. Aikataulut tulevat käyttöön tämän vuoden lopussa 15. joulukuuta.

Uusia junavuoroja ei suunnitella ruuhka-aikoihin eli aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteeseen.

– Rata on todella täynnä. Pyrimme aikataulurakenteen suunnittelulla saamaan parannuksia myös ruuhkaliikenteeseen, mutta se on käytännössä aika mahdotonta niukasta ratakapasiteetista johtuen.

– Radalle tarvitaan ehdottomasti lisäraiteita. Kovasti toivomme, että Väylävirasto pääsisi eduskunnan määrärahoilla lisäraiteita jossain vaiheessa rakentamaan, Juho Hannukainen toteaa.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR sopivat uudesta ostoliikennesopimuksesta ensi vuodelle jo aiemmin.

Siinä lisätään 15.12. alkaen Hämeenlinnassa pysähtyvien lähijunien eli R-junien määrää viidellä lähinnä keskipäivään ja iltaan. Lisäksi lauantai- ja sunnuntaiaamuöihin tulee uusi myöhäinen R-junalähtö kello 00.40 Helsingistä Hämeenlinnaan.

Yksi R-junista vaihtuu myös nopeampaan D-junavuoroon aamulla Hämeenlinnasta Helsinkiin ja iltapäivällä Helsingistä Hämeenlinnaan.

 

Tämän vuoden aikana VR ottaa käyttöön hankkimansa 20 uutta kaksikerrosvaunua IC-juniin.

– Ne pidentävät IC-junien pituuksia nykyisestään. Saamme junavuoroihin 2 200 uutta istumapaikkaa, VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo.

Uudet kaksikerrovaunut otetaan käyttöön porrastetusti kevään, kesän ja syksyn aikana. HÄSA